Do problému sa zamotala aj Slovenská televízia - ministerstvo kultúry a filmový ústav pobúrilo, ako vec vykreslila v relácii Reportéri a poslali na ňu sťažnosť licenčnej Rade pre vysielanie a retransmisiu i Rade STV.
Slovenský filmový ústav si za jednu zo svojich úloh zvolil obnovu a ochranu filmového dedičstva a v roku 2001 sa rozhodol vytvoriť nové, technicky kvalitnejšie kópie Jakubiskových, Hanákových a Havettovych filmov. Žiadali o pomoc ministerstvo kultúry, ale to nemohlo poskytnúť toľko peňazí, koľko bolo treba na diela všetkých troch režisérov. Keďže v tom čase o pomoc žiadala aj spoločnosť Jakubisko Film, ministerstvo v roku 2003 vyčlenilo vyše 18 miliónov - len na reštauráciu Jakubiskových filmov. Peniaze adresovalo Filmovému ústavu, lebo tomu po zániku Koliby pripadli výrobné práva na všetky filmy, ktoré v štúdiách vznikli. Teda aj práva na Jakubiskove filmy z rokov 1967 - 1989.
To najprv rešpektovala aj spoločnosť Jakubisko Film, ale po čase zmenila názor. Dnes tvrdí, že vlastníkom práv je ona a filmový ústav žaluje za neoprávnený zásah do režisérovho diela.
Ústav režisérov súhlas na obnovu nepotreboval a tvrdí, že postupoval nadštandardne: "Neopravovali sme negatívy, ale nové kópie. Po dôkladnej analýze a diagnostike stavu originálu sme sa rozhodli pre tzv. krokové kopírovanie mokrou cestou, a to vo filmových laboratóriách v Zlíne," hovorí riaditeľ ústavu Peter Dubecký. "Ich špičková technológia bola najväčšou zárukou, že žiadne technické zásahy sa nedotknú umeleckej podstaty diela." To potvrdzuje aj kameraman Laco Kraus: "Na filme Sedím na konári a je mi dobre som s Jurajom Jakubiskom strávil rok a pol. Presne viem, aký bol výsledný tvar z roku 1989. Archívne laboratórne práce ho plne rešpektovali."
Techniku, ktorú navrhovala spoločnosť Jakubisko Film - teda najprv negatív zdigitalizovať a až potom upravovať, ústav odmieta. Niektorí filmoví tvorcovia ju totiž využívajú aj na tvorivé zásahy - archivár je však zodpovedný za zachovanie historickej vernosti.
Peter Dubecký poslal Jurajovi Jakubiskovi niekoľko listov, v ktorých ho pozýval na spoluprácu. Režisér však nereagoval. Slovenský filmový ústav preto nepovažuje sťažnosť spoločnosti Jakubisko Film za oprávnenú.
Naopak, sám ju žaluje. V roku 2003 jej totiž požičal kópie desiatich Jakubiskových filmov (na prehliadku Jakubisko očami Jakubiska), doteraz ich nedostal späť. Medzitým sa mu dostala do rúk mailová korešpondencia medzi Jakubisko Film a pražským filmovým klubom, z ktorej vyplýva, že Jakubisko Film kópie využíva na obchodné účely a inkasuje za ich požičiavanie. Okrem toho ústav spoločnosť Jakubisko Film zažaloval aj za neoprávnené vyrábanie a predávanie DVD s tými Jakubiskovými filmami, ktoré vznikli ešte na Kolibe.
Deana Horváthová-Jakubisková včera pred novinármi povedala, že svoj pohľad na vec bude Jakubisko Film verejne prezentovať na budúci týždeň. (kk)