Kia sa stavia od októbra 2004. Voľným okom vidieť rozostavané len dve menšie haly lisovňu a lakovňu. Aj tie však dnes majú iba oporné stĺpy a časť strechy. Najväčšia montážna hala má zatiaľ v zemi zapustené len stĺpy.
Obec Teplička nad Váhom ľuďom ešte na začiatku minulého roka príliš veľa nehovorila. Známou po celom Slovensku sa stala až potom, ako minister hospodárstva Pavol Rusko radostne oznámil, že vedľa nej bude stáť kórejská automobilka Kia.
Zubami-nechtami utajovanú zmluvu s automobilkou, po odtajnení sa ukázalo prečo, Rusko verejnosti ukázal až pod tlakom ministra spravodlivosti Daniela Lipšica. Najväčšou prekážkou v tom, aby sa automobilka začala stavať, však nebola zmluva, ale pozemky.
Po bezproblémovom vykupovaní pozemkov pre automobilku PSA Peugeot Citroen pri Trnave nikto nečakal, že sa nájdu ľudia, ktorí povedia, že svoj pozemok nepredajú za toľko, koľko si povie kupujúci, čiže štát. Ale v Tepličke sa našli. V tom momente sa do nich okrem ministra hospodárstva pustil aj žilinský primátor Ján Slota. A nie práve vyberaným spôsobom.
"Nikdy sme neboli proti tomu, aby sa Kia stavala na našich pozemkoch, ale podmienky nediktuje ten, kto kupuje, a už vôbec nie ten, kto nás uráža," hovorí Dušan Mikulík, člen petičného výboru majiteľov pozemkov.
Slota tvrdil aj to, že ak majitelia pôdy nepristúpia na ponúknuté podmienky, pozemky jednoducho a rýchlo vyvlastnia. Rusko veľmi dlho tvrdil to isté a stále opakoval, že občania nemôžu dostať viac, ako povie znalecký posudok, teda 140 korún za štvorcový meter, a nie 350 korún, ako chcú oni.
Začala padať séria trestných oznámení za nezákonný odvoz ornice zo súkromného majetku, vydanie územného rozhodnutia či stavebného povolenia v rozpore so zákonom a podobne.
Minister hospodárstva pod tlakom zmluvy, na základe ktorej mali byť pozemky vyrovnané do augusta, požiadal vládu, aby odobrila vyvlastňovanie.
To sa však nestalo, pretože sa ukázalo, že to môže trvať roky. Kia dodnes nemá všetky pozemky.
V hlave jedného z majiteľov pozemkov, nepriateľa Pavla Ruska Mariána Kočnera sa zrodil nápad. Podľa neho sa mali nájsť a nakoniec sa až podozrivo rýchlo našli firmy (ich názvy nechce nikto prezradiť), ktoré ľuďom zaplatia požadovaných 350 korún za štvorcový meter a pozemky potom vymenia so Slovenským pozemkovým fondom za tie, ktoré si vyberú, aj keď v menšej znaleckej hodnote.
Pozemkový fond by tak mohol pozemky rýchlo poskytnúť štátu pre Kia. Toto sa zapáčilo Ruskovi aj Slotovi a Slovenský pozemkový fond momentálne študuje zmluvu, podľa ktorej by sa mala celá kauza uzavrieť.
Kompletný závod Kia má stáť na 220 hektároch. Plánovaný začiatok stavby automobilkyKia bol október 2004. Stavať sa síce začalo, ale len na vykúpených pozemkoch, čo celú výstavbu brzdí.
Termín dokončenia výstavby december 2005 sa asi japonskej stavebnej firme Takenaka, pre ktorú robia slovenskí robotníci, nepodarí dodržať. Sklz na stavbe je asi pol roka. Počas roka 2006 sa majú do hál montovať technické zariadenia, prvé auto by podľa pôvodného plánu malo odísť z továrne koncom budúceho roka.
Fakty o pozemkoch
Majitelia pôdy v Tepličke nad Váhom, kde sa stavia Kia, dnes rokujú s firmami, ktoré sú ochotné zaplatiť za ich pozemky požadovanú sumu - teda 350 korún za meter štvorcový. Firmy by pozemky potom vymenili so Slovenským pozemkových fondom za iné a pôdu pri Žiline by dostala Kia. Fond by firmám ponúkol len pozemky za znaleckých 140 korún za meter štvorcový, ony si však chcú vybrať také, ktorých cena by časom mala rásť. Dnes vyzerá situácia takto:
vykúpených nie je 50,8 hektára pôdy z celkových 220 hektárov, známym vlastníkom patrí 46,5 hektára nevykúpenej pôdy, zmluvu o predaji po 350 korún podpíšu ľudia vlastniaci 45,33 hektára (je ich 335), zvyšok patrí 625 ľuďom, ktorí vlastnia do 10 m2 pôdy, rozdiel medzi 50,8 a 46,5 hektára vlastnia mŕtvi ľudia, alebo sa s vlastníkmi nie je možné spojiť, na výkup po 350 korún treba 159 miliónov korún, znalecká hodnota pôdy je 71 miliónov. (Zdroj: advokát Marek Benedik)
(rk)
Takto má vyzerať kompletný závod Kia pri Žiline na 220 hektároch. Plánovaný začiatok stavby automobilky Kia bol október 2004. Stavať sa síce začalo, ale len na vykúpených pozemkoch, čo celú výstavbu brzdí. Stále chýba asi 50 z 220 hektárov. FOTO SME - ROMAN KRPELAN
V Trnave sa začal Peugeot stavať v septembri 2003 na vyrovnaných pozemkoch. Termín dokončenia výstavby je 36 mesiacov a prvé automobily by mali opustiť výrobné haly v roku 2006. FOTO SME - ROMAN KRPELAN