1-bytového domu mu bol skolaudovaný ako 2-bytový. Toto mu bolo odobrené Rozhodnutím okresného úradu, odbor životného prostredia, dňa 17. 3. 1999. So spomínanou zmenou sme ako účastníci stavebného konania neboli oboznámení, rozhodnutie nám nebolo doručené. Preto sme nemohli v stanovenej lehote podať odvolanie. V "Rozhodnutí" v časti "Odôvodnenie" stavebný úrad uvádza, že "zmena stavby neohrozí ani neprimerane neobmedzí, či ohrozí práva a oprávnené záujmy účastníkov konania". S týmto nemôžeme súhlasiť, pretože naše užívanie domu je obmedzené a značne zhoršené. Sused prízemnú časť domu od roku 2002 prenajíma. Podnájomníci sa správajú veľmi hlučne až do neskorých nočných hodín. Pri realizácii stavby sused nevložil medzi svoju a našu stenu zvukovú izolačnú bariéru.
Postupoval stavebný úrad správne, keď povolil susedovi zmenu stavby pred dokončením bez toho, aby sme boli mohli vzniesť námietky? Kde by sme sa mali obrátiť o pomoc, aby sused vykonal dodatočne zvukovú izoláciu spoločnej steny? P. B.
Pri odpovedi na vašu otázku treba vychádzať predovšetkým z vášho tzv. hmotnoprávneho postavenia účastníka. Podľa dátumu rozhodnutia a v tom čase platného zákona č. 50/1976 Zb. Stavebného zákona sa podľa ust. paragrafu 54 stavby, ich zmeny a udržiavacie práce na nich mohli uskutočňovať iba podľa stavebného povolenia alebo na základe ohlásenia stavebnému úradu. Zároveň sa podľa paragrafu 55 ods. 1 stavebné povolenie vyžadovalo, ak tento zákon a vykonávacie predpisy k nemu alebo osobitné predpisy neustanovovali inak, pri stavbách každého druhu bez zreteľa na ich stavebno-technické vyhotovenie, účel a čas trvania. Stavebné povolenie sa vyžaduje aj pri zmene stavieb, najmä pri prístavbe, nadstavbe a pri stavebných úpravách. Na to nadväzuje definícia účastníkov stavebného konania. Podľa paragrafu 59 Stavebného zákona boli nimi stavebník, právnické osoby a fyzické osoby, ktoré majú vlastnícke alebo iné práva k pozemkom a stavbám na nich, vrátane susedných pozemkov a stavieb, ak vlastnícke alebo iné práva k týmto pozemkom a stavbám môžu byť stavebným povolením dotknuté, a osoba navrhnutá na výkon činnosti stavebného dozoru. Z uvedeného je podľa všetkého nesporné vaše postavenie ako účastníka konania.
o o o
Na základe tohto vymedzenia bol stavebný úrad v zmysle ust. paragrafu 61 Stavebného zákona povinný oznámiť začatie stavebného konania dotknutým orgánom štátnej správy, obci, nájomcom bytov a nebytových priestorov podľa paragrafu 59 ods. 2 a všetkým známym účastníkom, ktorých, mimochodom, je povinný označiť aj stavebník vo svojej žiadosti o vydanie stavebného povolenia, a nariadiť ústne konanie spojené s miestnym zisťovaním. Súčasne je povinný ich upozorniť, že svoje námietky môžu uplatniť najneskôr pri ústnom konaní, inak sa na ne neprihliadne.
Následne vyplývala stavebnému úradu povinnosť oznámiť účastníkom začatie stavebného konania najmenej sedem dní pred konaním miestneho zisťovania prípadne ústneho konania. Ak stavebný úrad upustil od ústneho konania, musí určiť, dokedy môžu účastníci uplatniť námietky, s upozornením, že na neskoršie podané námietky sa neprihliadne. Od všetkých týchto úkonov sa odvíja aj povinnosť doručiť všetkým účastníkom konania rozhodnutie o povolení zmeny.
Ak si stavebný úrad niektorú zo svojich procesných povinností nesplnil, trpí konanie chybami. Na základe ust. paragrafu 140 Stavebného zákona sa na konanie podľa Stavebného zákona subsidiárne vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní, ktorým je zákon č. 71/1967 Zb. Správny poriadok.
o o o
Z hľadiska možností napadnutia postupu, resp. rozhodnutia stavebného úradu, prichádza do úvahy oprávnenie vyplývajúce z ust. paragrafu 54 ods. 3 Správneho poriadku, ktorý stanovuje, že pokiaľ účastník konania v dôsledku nesprávneho poučenia, alebo preto, že nebol poučený vôbec, podal opravný prostriedok po lehote, predpokladá sa, že ho podal včas, ak tak urobil najneskôr do troch mesiacov odo dňa oznámenia rozhodnutia.
Vzhľadom na vami uvedený dátum ešte prichádza do úvahy aj jeden z mimoriadnych opravných prostriedkov, ktorým je protest prokurátora, prostredníctvom podania návrhu v zmysle zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre.
o o o
Čo sa týka vašich ďalších oprávnení, vo vzťahu k príslušnému stavebnému úradu prichádza do úvahy aj možnosť postupovať podľa zákona č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu pri výkone verejnej moci.
Zároveň sa vzhľadom na intenzitu obťažovania dá uvažovať aj o tzv. susedskej žalobe v rámci občianskoprávneho konania.