
ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV
plány pre to, že sa chceli vyhnúť dlhým radom na letiskách. Niektorí zrušili svoje dovolenky z dôvodu spomalenia ekonomiky.
Skutočnosť, že pasažieri sa boja, dokumentuje aj to, že skoro 40 percent cestujúcich si myslí, že nové bezpečnostné opatrenia na letiskách sú efektívne. Aj napriek tomu však ôsmi z desiatich Američanov by sa rozhodli ísť na dovolenku lietadlom.
To podľa Rona Stewarta z Accenture znamená, že letecké spoločnosti majú šancu získať späť dôveru zákazníkov, ale musia v prvom rade zvýšiť bezpečnostné opatrenia. „Jednoduché rušenie dopravných liniek alebo zakazovanie bežných každodenných položiek na palube nezaplní oblohu cestujúcimi,“ povedal Stewart. „Riadiaci pracovníci musia rýchlo obnoviť dôveru a pohodlie zákazníkov prostredníctvom bezpečnosti.“
Aby sa im to podarilo dosiahnuť, budú musieť letecké spoločnosti využiť všetku dostupnú technológiu, tvrdí Stewart. Využitie moderných technológií pri zabezpečení lietania podporujú služobní aj rekreační cestujúci. „Viac ako 60 percent respondentov sa domnieva, že letiská potrebujú zlepšiť kamerový systém,“ tvrdí Accenture.
Jednou z možností by podľa poradenskej firmy mohlo byť zavedenie systému včasného varovania. Tento systém, ktorý by mal prístup k údajom o sledovaných osobách, by sa mohol aktivovať už pri rezervácii cesty pasažierom a už pred cestou identifikovať a odhaľovať podozrivé modely správania. Včasný systém varovania by tak mohol hlásiť rozhodujúce údaje o pasažieroch, ktorí sa javia ako bezrizikoví, alebo tých, ktorí môžu predstavovať hrozbu. „Monitorovaním správania by tento systém mohol sčasti eliminovať dlhé čakanie pri bezpečnostných kontrolách,“ tvrdí Accenture.
GABRIEL KÁDASI