
Pápež Ján Pavol II. zdraví zo Svätopeterskej baziliky dav ľudí, ktorí si v utorok prišli na Námestie svätého Petra vypočuť jeho posolstvo Urbi et orbi, každoročné pápežské požehnanie. Tento rok ho pápež venoval záchrane trpiacich detí v krajinách, v ktorých prebiehajú vojnové konflikty. FOTO – REUTERS
VATIKÁN, BRATISLAVA – Náboženstvo sa nikdy nesmie stať ospravedlnením za intoleranciu a násilie. Tak znie tohtoročné vianočné posolstvo pápeža Jána Pavla II. prednesené za veľmi prísnych bezpečnostných opatrení.
Posolstvo Urbi et orbi však malo tento rok inú hlavnú tému – záchranu trpiacich detí. Pápež hovoril predovšetkým o deťoch v krajinách, ktorými zmietajú ozbrojené konflikty, od Izraela a Palestíny až po Afganistan.
„Moje myšlienky smerujú ku všetkým deťom sveta: je toľko detí, ktoré sú od narodenia odsúdené na utrpenie. Zachráňme deti, aby sme zachránili i nádej ľudstva. To je naliehavá úloha ľudstva, vrátiť nám právo na nádej,“ povedal trasúcim sa hlasom pápež. Na Svätopeterské námestie do Ríma si pápežovo vianočné posolstvo prišli vypočuť desaťtisíce ľudí
Na Vianoce kostoly praskajú vo švíkoch aj u nás. Na omše chodia aj sviatoční veriaci, ktorých láka zvláštna atmosféra.
Prieskumy hovoria, že pätina ľudí príde do kostola len výnimočne a ďalších 12 percent niekoľkokrát ročne – najčastejšie práve na Vianoce a Veľkú noc.
Polnočná omša nie je podľa kňazov príležitosťou na to, aby ľuďom vstupovali do svedomia. „Príhovory nie sú v duchu veľkej teológie a tvrdých príkazov. Skôr sa snažím priblížiť kresťanstvo ako cestu blízku každému človeku,“ hovorí správca farnosti z Petržalky Andrej Fordinál.
„Zvestujem vám veľkú radosť – dnes sa vám v meste Dávidovom narodil Spasiteľ, Kristus Pán,“ čítajú raz za rok na polnočnej omši radostnú zvesť evanjelia podľa Lukáša.
V tohtoročnom sčítaní ľudu sa 84 percent obyvateľov prihlásilo k nejakej cirkvi, skutočný obraz nábožnosti Slovenska je však zložitejší.
V poslednom desaťročí sa náboženské prejavy Slovákov zmenili. Okrem vyššieho počtu ľudí, ktorí sa k nejakej cirkvi hlásia, sa zvýšil aj počet ľudí, ktorí naozaj v Boha veria.
Ľudia viac veria aj v posmrtný život. Zároveň sú slovenskí veriaci v poslednom období tolerantnejší voči ľuďom inej viery a neveriacim.
Cirkev ako inštitúcia zvýšila svoju dôveryhodnosť. Zároveň si však ľudia neželajú, aby sa posilnila úloha cirkvi v spoločnosti. Štát by ju napríklad nemal viac financovať.
Autor: BARBORA TANCEROVÁ