petrolejári pripisujú vinu aj daňovej politike štátu.
Podľa Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) sa minulý rok prepadol predaj pohonných látok až o 18,8 percenta. „Rok 2000 bol pre nás najhorší, odkedy sme začali podnikať na slovenskom trhu,“ povedal Slavomír Jankovič z predstavenstva SAPPO, ktorý je súčasne konateľom slovenského zastúpenia spoločnosti Esso.
Motoristi natankovali vlani takmer o 11 percent automobilových benzínov menej ako predvlani. O tri percentá nižší pokles konštatovala SAPPO v prípade motorovej nafty.
Predovšetkým ceny nafty spôsobili problémy aj dopravcom. Tí spolu s petrolejármi kritizujú navrhovaný zákon o spotrebnej dani z minerálnych olejov. Objektom kritiky je najmä sadzba dane na motorovú naftu. „Ak sa nezníži, stane sa z nafty nepredajný tovar a vznikne riziko, že slovenskí prepravcovia prestanú byť konkurencieschopní,“ upozornil Jankovič. Príliš drahá nafta by navyše spôsobila, že zahraniční prepravcovia by sa vyhýbali slovenským čerpacím staniciam. „Dôležité je, aby sa sadzba znížila z 12-tisíc na 10 200 korún,“ doplnil Jankovič.
Združenie prepravcov ČESMAD sa pripojilo k iniciatíve SAPPO a podporilo pripomienky asociácie k pripravovanému zákonu. Dopravcovia tvrdia, že zákon z dielne ministerstva financií prekračuje požiadavky Európskej únie o približovaní daňových sadzieb.
JURAJ JAVORSKÝ