Musica aeterna počas koncertu na slávnostnom ceremoniáli pri otvorení Bratislavských hudobných slávností. FOTO - TASR |
"Musíme si zvoliť priority, nemáme na to, aby sme hudbu podporovali v celej jej rozmanitosti," zdôvodňoval nový model účinkovania komorných súborov generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Lapšanský. Zdôrazňoval, že nejde o ich zrušenie, ale len o odčlenenie pri zachovaní pravidelných cyklov v programe Slovenskej filharmónie. Podľa neho zahrnutie súborov do štátnych organizácií pomohlo ich profesionalizácii, tento systém však privilegoval istú skupinu ľudí či súborov na úkor kolegov.
Lapšanský pripustil, že ide o skonsolidované, špičkové súbory, ale podľa neho treba dať šancu aj mladším. Na otázku SME, koľko z ušetrených prostriedkov a akou formou vyčlení filharmónia pre mladé telesá či začínajúcich umelcov, však neposkytol nijakú konkrétnu odpoveď.
Umeleckým vedúci súboru Musica aeterna, huslista a pedagóg Pavel Zajíček sa o zmenách dozvedel po návrate z turné vo Francúzsku. "Mal som pripravené dve verzie fungovania nášho súboru - menší počet hráčov a zníženie úväzku. Odchod by mohol byť postupný, takúto možnosť som však od vedenia filharmónie nedostal," povedal Zajíček. Podľa neho ide o vážny zásah do života súboru, ktorý existuje od roku 1973 a telesom Slovenskej filharmónie sa stal v roku 1986.
Moyzesovo kvarteto funguje od roku 1975 a do filharmónie bolo začlenené rovnako v roku 1986. Jeho pozícia v novom modeli mohla byť trochu iná. "Na sklonku minulého roka sme dostali ponuku na polovičný úväzok. S tým sme však nesúhlasili," povedal Ján Slávik, zástupca súboru.
Ministerstvo kultúry hovorí, že nový model spolupráce bude znamenať len prechod z pracovnoprávneho vzťahu na zmluvný a cykly obidvoch súborov zostávajú v štruktúre koncertov filharmónie zachované. "Kým to nie je na papieri, neverím tomu," reagoval Slávik.
Na otázku, prečo sa redukcia nedotkla aj orchestra Bohdana Warchala, Lapšanský odpovedal, že súbor sa po smrti jeho zakladateľa prakticky rozpadol a zďaleka nie je stabilizovaný.
Skupina hudobníkov včera podpísala vyhlásenie, v ktorom vyjadrila hlboké znepokojenie a dôrazný protest proti tomuto rozhodnutiu, ktorému nepredchádzala akákoľvek vecná diskusia so súbormi a hudobnou verejnosťou. Signatári vyhlásenia - Ľubomír Burgr, Miroslav Cipár, Vladimír Godár, Jack Martin Händler, Ladislav Kačic, Ingrid Králová, Juraj Hovorka, Branislav Kostka, Boris Lenko, Daniel Matej, Anton Popovič, Adrian Rajter, Alžbeta Rajterová, Eleonóra Škutová, Marián Varga, Peter Zagar - zdôrazňujú nezastupiteľnú funkciu oboch súborov a žiadajú od vedenia Slovenskej filharmónie hľadanie kompromisných krokov či predisponovanie finančných prostriedkov, ktoré doteraz pokrývali činnosť oboch súborov zo Slovenskej filharmónie na iný subjekt.
Signatári vyhlásenia odmietajú oficiálne odôvodnenie, že cieľom zrušenia je zvýšenie efektivity práce, zníženie počtu pracovníkov sa podľa nich dá zabezpečiť aj inak ako likvidáciou súborov.
V súčasnosti má Slovenská filharmónia 227 umeleckých pracovníkov, z toho orchester 116, filharmonický zbor 80, komorný orchester Bohdana Warchala 13, Musica aeterna 14 a Moyzesovo kvartero 4.
Náklady súboru Musica aeterna boli v minulom roku 4,7 milióna, takmer 486-tisíc bol jeho zisk. Moyzesovo kvarteto si s nákladmi 1,64 milióna zarobilo 253-tisíc. Rozpočet Slovenskej filharmónie je okolo 106 miliónov korún.
(zu, her)
Moyzesovo kvarteto. Náklady naň boli minulý rok 1,64 milióna. FOTO - ARCHÍV SME |