BRATISLAVA - Parlament včera schválil nový zákon z dielne ministerstva dopravy, ktorý upravuje pôsobenie autoškôl. Predchádzali tomu mesiace protestov majiteľov časti autoškôl, ktorí tvrdili, že ich zákon položí na kolená a jeho prijatie spôsobí prudké zvýšenie cien vodičských kurzov.
Protestovali proti povinnosti vlastniť trenažér alebo autocvičisko, nepáčila sa im ani podmienka, aby inštruktori nesmeli vykonávať povolanie na základe živnosti, ale museli by byť v zamestnaneckom vzťahu.
Pôvodný návrh si vyslúžil ostrú kritiku aj medzi poslancami. Jirko Malchárek z ANO predložil rozsiahle pozmeňovacie návrhy, ktoré parlament takmer bez výnimky schválil. "Prakticky som zmenil skoro všetky paragrafy tohto zákona," tvrdí Malchárek. Pochvaľuje si, že parlament prijal zákon, ktorý nikoho nediskriminuje.
Tomáš Šarluška z ministerstva povedal, že aj napriek kompromisom je rezort dopravy s prijatým zákonom spokojný. "Konečne je tu jedna právna norma a riadenie autoškôl nebude rozhádzané vo viacerých právnych normách tak ako doteraz," vraví.
"Tie najväčšie nezmysly sa podarilo odstrániť," priznáva odporca zákona Róbert Madej zo Smeru. Napriek tomu norma skrýva riziká.
K zákonu totiž patrí aj vykonávacia vyhláška, ktorej podoba ešte nie je známa. Madej pripomenul, že ministerstvo dopravy už raz vydalo vyhlášku, ktorá odporovala zákonu. Skupina 33 poslancov preto podala podnet na Ústavný súd, ktorý sa ním stále zaoberá.
Mikuláš Fitala, predseda Združenia súkromných autoškôl, hovorí, že "zákon je zlý tak aj tak". Obráti sa na prezidenta, aby zákon nepodpísal, je ochotný sťažovať sa až v Štrasburgu. Fitala trvá na tom, že aj po prijatí zmien zákon spôsobí krach množstva autoškôl.
Madej túto možnosť pripúšťa, ak by ministerstvo vydalo vyhlášku, ktorá by to umožňovala. Malchárek to odmieta. "Seriózne autoškoly už nemajú žiadny dôvod, aby pod ťarchou tohto zákona museli zaniknúť," vyhlásil. (rp)