Krokovým variáciám, ktoré predvádzal režisér Ján Ďurovčík, stačili len niektorí adepti na úlohu Jánošíka v novom naštudovaní muzikálu Na skle maľované. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ |
Tomáš Palonder sa nenaučil texty, Daniel Heriban meškal, Milan Ješko mal angínu, talenty z ulice režiséra nezaujali a mediálne známi muži sa výberu nezúčastnili. Bratislavská Nová scéna opäť vypísala konkurz na obsadenie hlavnej úlohy v pripravovanom titule, prísť mohol hocikto, pozvánky dostali iba vyvolení. Režisér Ján Ďurovčík hľadal Jánošíka do muzikálu Na skle maľované, ktorý bude mať premiéru v septembri.
"Musíte odspievať všetky tóny z nahrávky a vedieť to vytiahnuť ešte aj vyššie. Ďalej by ste mali vedieť, že nehľadáme človeka, ktorého výkon sa podobá na tanec. Musíte vedieť tancovať a herecký talent je tiež samozrejmosťou," vítal odvážlivcov režisér. Po týchto slovách sa niektorí v tichosti vytratili, predstúpiť pred porotu sa odvážilo dvadsaťpäť mužov.
Spievali dve piesne a výkony ich buď posunuli do tanečného kola, alebo po slovách piesne "Zbohom lipová lyžka, zbohom kotlík mosadzný" museli dať zbohom Novej scéne. Vrátnik ochotne rozdával noty, no keď započul nôtiť niektorých uchádzačov, rezignovane skonštatoval, že za takýto spev niekedy brali ľudí na záchytku. Pani bufetárka medzi vážením parížskeho šalátu odbiehala k televízoru, aby videla, ako sa v hlavnej sále darí jej favoritom. Po krátkej prestávke sa o tanečné kreácie mohli pokúsiť už len dvanásti postupujúci.
"Degažé, degažé, otočka, dva valašské, nie, valašku nedržíme ako rybársku udicu, a na konci je póza," vysvetľoval choreografiu Ján Ďurovčík. S valaškou mali problémy viacerí, Ďurovčík preto vysvetlil, že "to je starodávny pracovno-bojovný nástroj, nie palička z kabaretu".
V ponožkách, charakterkách, piškótach aj teniskách bojovali mládenci s krokmi, zvíťazili nad nimi iba niektorí. A ani to nestačilo.
"Na tanečníka až príliš dobre spievaš, tancovať vieš, ale typovo nie si Jánošík," rozlúčil sa režisér s talentovaným Martinom. Všetci ho tipovali na favorita, ale stredne vysoký blondiak s krátkymi vlasmi neprešiel.
"Je to rockový muzikál, čo málokto vie. Jánošíka vyberám bez kompromisov, pretože v divadle sa spieva naživo, musí byť naň príjemný pohľad, a najdôležitejšie je, aby to pri speve a tanci aj odohral," vyratúval porotca Ďurovčík.
Poľský titul mal pôvodne režírovať Piotr Tomaszuk. "Je to poľský muzikál, na začiatku sme teda intuitívne siahli po poľskom režisérovi. Záujem však prejavil aj Ján Ďurovčík, ktorý je pre nás overeným Jankom a hodí sa na Novú scénu," vysvetlila zmeny na režisérskom poste riaditeľka divadla Wanda Hrycová. Ján Ďurovčík vedel, že dostal prednosť pred Poliakom Tomaszukom, nemyslí si však, že je lacnejší. "To sa však musíte opýtať Wandy, ja vám k tomu nemôžem nič viac povedať," usmial sa slovenský režisér.
Nová scéna oslovila aj mediálne známych mužov Pavla Bruchalu, Roba Opatovského, Igora Timka a Mika Hladkého. Nikto z nich na konkurz neprišiel.
"Pozvánku som dostal, prešiel som si to s korepetítorom, ale nevytiahnem výšky. Trápil by som sa s tým, človek musí vedieť, na čo má a na čo nie. O odzemkoch v mojom podaní ani nehovorím," povedal SME Pavol Bruchala.
"Práve dokončujem nahrávanie svojho albumu, pozvanie si veľmi vážim, ale postavu Jánošíka by som fyzicky nezvládol," úprimnosťou nešetril Robo Opatovský.
Igor Timko zo skupiny No Name bol v hre aj pri výbere Adama Šangalu v nitrianskom Divadle Andreja Bagara. "Chlapci by ma pustili aj na Jánošíka, ale v jeseni nám vyjde album a vtedy je aj naplánovaná premiéra. Nerád by som robil jednu vec na úkor druhej."
Miko Hladký sa chce s režisérom stretnúť osobne v najbližších dňoch. "Účinkovanie v muzikáli, a celkovo takáto spolupráca by sa mi páčili. So spevom nemám problém, po tanečnej stránke musím najskôr poznať predstavu režiséra. Ak mi to sadne, určite by som to zvládol a výborne by som sa pri tom bavil."