
Kristýna Květová (Šebestová), Stella Zázvorková (babička Řeháčková) a Robert Hájek (Mach). FOTO – ČT
Pre dnešných otcov a matky kreslené filmy z cyklu Mach a Šebestová nie sú kultovky dôležité pre ich detstvo – to prepásli. Ale to neprekáža, dostatočne si to mohli vynahradiť s deťmi, pokiaľ ich obdarovali CD-ROM-om so „súborným dielom“. Tento seriál si potom zamilovali pre humor, imagináciu, fantáziu a sviežosť, ktorá na človeka vyžaruje z každej sekundy. A preto musia byť a priori nedôverčiví k filmovému spracovaniu. „Kreslenka“ je totiž svojím spôsobom dokonalá, vrátane nedostižného slova Petra Nárožného.
Resumé zhrnieme na začiatku – je to fajn detské kino. Hviezdna herecká zostava, nápady, zlomy, story, humor. Má to byť rodinný film a určite spĺňa, s istými výhradami, tieto ambície. Takže po poriadku: Mach a Šebestová sa „vylúpnu“ z televízora aj so psom Jonatánom – a zázračným slúchadlom, pretože si chcú vyskúšať, aké to je byť v reálnom svete. Dostanú sa do rodiny, kde je momentálne prítomný chlapec Jakub a jeho babička. Rodičia sú pracovne odcestovaní v Číne. S pomocou slúchadla ich idú navštíviť, zoberú na exkurziu do Čiech chlapca Linga a idú sa pozrieť do školy, kam chodí Jakub. Pochopiteľne, slúchadlo im ukradne načisto skazený chlapec Ludvík Rykl zo zbohatlíckej rodiny, ktorý si zavolá najväčších kreslených grázlov – Horáčka a Pažouta. Začína blázinec s výmenami ľudí, slúchadiel, s premenami a zmiznutiami, aby nakoniec – vďaka psovi Jonatánovi, ktorý sa vie zmeniť na človeka – všetko dobre dopadlo.
Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko je veľký comeback osvedčených tvorcov – Václava Vorlíčka (réžia) a Miloša Macourka (námet a scenár) – ten druhý je aj autorom pôvodného seriálu a knižiek o Machovi a Šebestovej. Pripomeňme, že spoločne spravili dnes už klasické filmy Kdo chce zabít Jessii (kde sa konfrontoval svet komiksu a skutočný svet dávno pred Králikom Rogerom), skvelý Konec agenta W4C a konzumné, ale stále atraktívne crazy komédie Pane, vy jste vdova, Jak utopit doktora Mráčka, Což takhle dát si špenát a podobne. Generácie detí si obľúbili Saxanu z komédie Dívka na koštěti a komerčne možno najúspešnejší bol trinásťdielny seriál Arabela, kde zasa vidíme motívy stretnutia rozprávkového a reálneho sveta.
Vďaka požiadavke čínskeho producenta sú tu aj atraktívne exteriéry a skutočné aj vymyslené reálie, ktoré sú vcelku bez problémov zakomponované do deja. Je tu veľa ultraprofesionálych gagov a slušné efekty. Iva Janžurová hrá opäť jednu zo svojich dvojúloh – dedinčanku v teplákoch a savoyskú kráľovnú, ktorá sa zásluhou slúchadla dostala do malomesta, kde prebieha dej. A nech sa dejú akékoľvek neuveriteľné veci, účastníci sa nečudujú. Veď keď je tu raz zázračné slúchadlo, tak zázraky sú ok, nie?
Pre ľudí, ktorí zhruba ovládajú, o čom boli dnes už klasické filmy Vorlíčka a Macourka, však rošády filmu o Machovi a Šebestovej až tak nechytia – všetko už bolo povedané. Je to akoby niekto nalial do superpočítača všetko, čo Macourek urobil, a ten potom vypľul tento scenár, a ten istý počítač ho potom zrežíroval. Je to dokonalé, ale akési inžinierske. Má to atmosféru filmov, ktoré tí dvaja spolu urobili, ale nie je nimi.
Tak či tak, určite neurobíte chybu, keď sa s potomkami alebo mladšími rodinnými príslušníkmi vyberiete na toto svieže dielko. Určite zažijete aj veľa zábavy. Sami radšej nechoďte. MARIAN JASLOVSKÝ
(Autor je redaktor www.inzine.sk)