Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Poslanci kritizujú Prokopoviča

BRATISLAVA - Slovenské aerolínie majú dnes 34 percent akcií namiesto pôvodných 89, lebo rakúska spoločnosť Austrian Airlines do nej vložila svoje peniaze a ovládla tak firmu väčšinou 62 percent.

Minister dopravy Pavol Prokopovič však tvrdí, že to nie je privatizácia, a jeho ministerstvo so vstupom Rakúšanov súhlasilo. Prokopovičov postup odobril aj premiér Dzurinda.

"U nás by sa také niečo nemohlo stať, určite by sme išli formou transparentného tendra a predaja spoločnosti," povedala Tatjana Lesajová, tlačová tajomníčka Fondu národného majetku. Okrem iného vraj aj preto, aby bol jasný príjem štátu.

Prokopovič ešte vlani v lete vláde navrhoval, aby štát predal v tendri všetkých 89 % akcií. Vláda ho zaviazala touto úlohou, ale minister dnes tvrdí, že na tender už nebol čas, lebo firma by išla do konkurzu.

Skryť Vypnúť reklamu

Zostávajúcich 34 % je vraj kontrolný balík štátu, ktorý bude mať iste niekto záujem kúpiť. Bývalý minister hospodárstva a poslanec blízky SDKÚ Robert Nemcsics však hovorí, že 34 % akcií má takmer nulovú hodnotu, pretože na zásadné rozhodnutie treba nadpolovičnú väčšina akcionárov. "Nechápem, prečo štát neupravil stanovy v čase, keď mal ešte v spoločnosti väčšinu," povedal Nemcsics. Považuje za dôležité hovoriť aj o tom, kto je na vine za úpadok firmy, a "určite to nie je mimo ministerstva".

Poslanec Smeru Ľubomír Vážny sa obáva, že ak sú predstavitelia SDKÚ presvedčení o tom, že štát prišiel o akcie legálnym spôsobom, "tak si možno spomenú, že ho môžu uplatniť aj v iných spoločnostiach, kde má štát akcie".

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Branislava Opaterného zo SF a bývalého štátneho tajomníka na ministerstve dopravy "ak toto uznáme za legitímny postup, tak môžeme podobným spôsobom prísť o akcie aj v Transpetrole či Slovak Telecome".

V princípe nevylučuje možnosť takéhoto postupu ani Nemcsics, ktorý sa spolu s kolegami včera zúčastnil poslaneckého prieskumu na ministerstve dopravy.

Vážny vraj pracovníkom na ministerstve vytýkal aj zodpovednosť za to, že firma sa dostala do straty asi 600 miliónov korún. "Povedali mi, že to išlo mimo nich, čo ma už riadne vytočilo," dodal Vážny.

Podľa poslancov je na celej veci pikantné najmä to, že zástupcovia Austrian Airilines boli v Predstavenstve Slovenských aerolínií za štát a práve oni navrhli znížiť základné imanie, teda hodnotu majetku štátu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Umelé zníženie základného imania a odovzdanie akcií za vopred dohodnutú sumu môže byť precedens," myslí si Vážny. Dodal však, že to nie je v rozpore so zákonom.

Rakúšania zvýšili imanie o 114 miliónov korún, keď predtým navrhli, aby sa z asi 763 miliónov znížilo na 70 miliónov, teda o stratu spoločnosti.

"Každý, kto podniká, vie, že základné imanie je pofidérne číslo, lebo vy môžete peniaze jeden deň vložiť a na druhý deň ich vybrať," povedal Opaterný.

Poslanca ANO Jirka Malchárka argumenty ministerstva dopravy presvedčili a myslí si, že akcie štátu, ktoré mu zostali, majú väčšiu hodnotu, ako keby sa privatizovala zadlžená firma.

Poslanci koalície aj opozície zhodne tvrdia, že vstup rakúskej firmy Slovenským aerolíniám nemôže uškodiť, ak urobia to, čo deklarujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Vážneho však ak niekto dáva stámilióny do krachujúceho podniku, niečo za tým musí byť. "Buď je tam nejaký tichý prísľub o vstupe do privatizácie bratislavského letiska, alebo niečo iné. Čas ukáže," myslí si.

Definitívu, či Austrian Airlines ovládne Slovenské aerolínie, dá až Protimonopolný úrad, ktorý rozhodne koncom februára.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  8. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  10. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  3. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  4. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  5. Biobavlnu nahradila viskóza
  6. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Helping people with apps and social networks in Kosice
  9. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  10. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 467
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 512
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 24 256
  4. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 23 373
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 17 547
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 163
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 773
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 638
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 153
  10. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 252
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó (vpravo) a slovenský minister financií Igor Matovič.

Na to, aby ste skončili vo väzení, kradnúť nemusíte.

11. apr
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Už aj v OĽaNO trochu hryzkajú

Peter Tkačenko

Nie je ťažké pochopiť, kto ťahá premiérsku stranu ku dnu.

6 h
Autorská strana Miroslava Beblavého

Tajomná žena, z ktorej Matovič šalie

Riaditeľka Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv Zuzana Baťová.

Ako Ficov kubánsky liek zostal v skladoch.

9 h