Minister dopravy Pavol Prokopovič však tvrdí, že to nie je privatizácia, a jeho ministerstvo so vstupom Rakúšanov súhlasilo. Prokopovičov postup odobril aj premiér Dzurinda.
"U nás by sa také niečo nemohlo stať, určite by sme išli formou transparentného tendra a predaja spoločnosti," povedala Tatjana Lesajová, tlačová tajomníčka Fondu národného majetku. Okrem iného vraj aj preto, aby bol jasný príjem štátu.
Prokopovič ešte vlani v lete vláde navrhoval, aby štát predal v tendri všetkých 89 % akcií. Vláda ho zaviazala touto úlohou, ale minister dnes tvrdí, že na tender už nebol čas, lebo firma by išla do konkurzu.
Zostávajúcich 34 % je vraj kontrolný balík štátu, ktorý bude mať iste niekto záujem kúpiť. Bývalý minister hospodárstva a poslanec blízky SDKÚ Robert Nemcsics však hovorí, že 34 % akcií má takmer nulovú hodnotu, pretože na zásadné rozhodnutie treba nadpolovičnú väčšina akcionárov. "Nechápem, prečo štát neupravil stanovy v čase, keď mal ešte v spoločnosti väčšinu," povedal Nemcsics. Považuje za dôležité hovoriť aj o tom, kto je na vine za úpadok firmy, a "určite to nie je mimo ministerstva".
Poslanec Smeru Ľubomír Vážny sa obáva, že ak sú predstavitelia SDKÚ presvedčení o tom, že štát prišiel o akcie legálnym spôsobom, "tak si možno spomenú, že ho môžu uplatniť aj v iných spoločnostiach, kde má štát akcie".
Podľa Branislava Opaterného zo SF a bývalého štátneho tajomníka na ministerstve dopravy "ak toto uznáme za legitímny postup, tak môžeme podobným spôsobom prísť o akcie aj v Transpetrole či Slovak Telecome".
V princípe nevylučuje možnosť takéhoto postupu ani Nemcsics, ktorý sa spolu s kolegami včera zúčastnil poslaneckého prieskumu na ministerstve dopravy.
Vážny vraj pracovníkom na ministerstve vytýkal aj zodpovednosť za to, že firma sa dostala do straty asi 600 miliónov korún. "Povedali mi, že to išlo mimo nich, čo ma už riadne vytočilo," dodal Vážny.
Podľa poslancov je na celej veci pikantné najmä to, že zástupcovia Austrian Airilines boli v Predstavenstve Slovenských aerolínií za štát a práve oni navrhli znížiť základné imanie, teda hodnotu majetku štátu.
"Umelé zníženie základného imania a odovzdanie akcií za vopred dohodnutú sumu môže byť precedens," myslí si Vážny. Dodal však, že to nie je v rozpore so zákonom.
Rakúšania zvýšili imanie o 114 miliónov korún, keď predtým navrhli, aby sa z asi 763 miliónov znížilo na 70 miliónov, teda o stratu spoločnosti.
"Každý, kto podniká, vie, že základné imanie je pofidérne číslo, lebo vy môžete peniaze jeden deň vložiť a na druhý deň ich vybrať," povedal Opaterný.
Poslanca ANO Jirka Malchárka argumenty ministerstva dopravy presvedčili a myslí si, že akcie štátu, ktoré mu zostali, majú väčšiu hodnotu, ako keby sa privatizovala zadlžená firma.
Poslanci koalície aj opozície zhodne tvrdia, že vstup rakúskej firmy Slovenským aerolíniám nemôže uškodiť, ak urobia to, čo deklarujú.
Podľa Vážneho však ak niekto dáva stámilióny do krachujúceho podniku, niečo za tým musí byť. "Buď je tam nejaký tichý prísľub o vstupe do privatizácie bratislavského letiska, alebo niečo iné. Čas ukáže," myslí si.
Definitívu, či Austrian Airlines ovládne Slovenské aerolínie, dá až Protimonopolný úrad, ktorý rozhodne koncom februára.