Minister vnútra Vladimír Palko chcel mravy na cestách zlepšiť tvrdšími postihmi, no minister sociálnych vecí Ľudovít Kaník jeho snahy zastavil. Navrhované sankcie považuje za neprimerané a s jeho výhradami súhlasia aj odborníci.
Ministerstvo vnútra už dlhšie ohlasovalo, že navrhne vyššie pokuty. Po spore s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny však bolo jasné, že poslanci by Palkovu novelu zákona o premávke na cestných komunikáciách do 1. marca nestihli prerokovať. Palko preto včera vláde navrhoval, aby bola účinná od 1. júla. Ani s tým neuspel.
"Minister vnútra novelu z rokovania stiahol a chce vyriešiť rozpory osobnými rokovaniami. Veríme, že sa dohodneme za niekoľko dní," povedal jeho hovorca Boris Ažaltovič.
Pokuty, ktoré môžu dať policajti na ceste, novela nemenila, boli by naďalej do dvetisíc korún. Menila by však pokuty udeľované v správnom konaní. Kaníkov rezort namietal, že pokuty sú už dnes dosť vysoké.
Prezident Národného automotoklubu Juraj Smrečan hovorí, že Palkova novela je tvrdo represívna a automotoklub je skôr za prevenciu. "Nie som proti zastavovaniu vodičov na ceste. Pokojne ich zastavme, ak porušujú predpisy, ale pošlime ich do autoškoly na preskúšanie. Keď niekto dostane pokutu 15-tisíc, je to dosť veľa," hovorí Smrečan.
Majiteľ jednej z bratislavských autoškôl Ľubomír Tvorík pripomenul, že nie je isté, či by sprísnenie sankcií viedlo k lepšej disciplíne vodičov. "Možno by bol niekoľko týždňov na cestách pokoj, ale rýchlo by sa všetko vrátilo do starých koľají," hovorí. Podľa neho by bolo rozumnejšie zjednotiť s Európskou úniou niektoré naše odlišnosti - napríklad otázky okolo priechodov pre chodcov, telefonovania v aute a najmä zlepšiť značenie ciest. "To by bol väčší príspevok k bezpečnosti."
Výhrady k Palkovej novele má aj ministerstvo zdravotníctva, ale týkajú sa skôr prilieb pre deti na bicykloch a motocykloch.
(rf)
Celoročné svietenie sa odkladá
Jednou z hlavných zmien v zákone o premávke na pozemných komunikáciách mala byť aj povinnosť vodičov, aby celý rok jazdili s rozsvietenými svetlami aj cez deň. Dnes musia svietiť od októbra do marca a kým poslanci novelu neschvália, zostane to tak.
Prezident Národného automotoklubu Juraj Smrečan osvetlenie áut schvaľuje. "Treba nielen vidieť, ale aj byť videný. Výdavky by sa trochu zvýšili, lebo žiarovky by sa skôr vypálili, ale je to úplne zanedbateľná položka v porovnaní s ostatnými výdavkami na auto."
Ani majiteľ bratislavskej autoškoly Ľubomír Tvorík nie je proti, ale má pocit, že u nás je takéto nariadenie predčasné. Moderné autá sú konštrukčne prispôsobené na neustále svietenie, ale staré nie. Ak vodičovi na starom aute, akých je u nás ešte veľa, napríklad zhasne na križovatke motor a on naštartuje, automaticky sa zvýši prúd a žiarovka sa môže vypáliť. Vodič potom jazdí bez svetiel a ani si to nevšimne.
Celoročne musia autá svietiť v severských krajinách a mimo obce aj v Maďarsku. (rf)
Aké má Kaník výhrady
* žiada úplne vypustiť ustanovenia o zobratí vodičských preukazov za predbiehanie na zakázanom mieste, za nerešpektovanie signálu Stoj na križovatke a za prekročenie rýchlosti mimo obce o 40 kilometrov za hodinu, lebo tieto sankcie považuje za neprimerané,
* navrhuje vziať vodičský až pri prekročení rýchlosti mimo obce o 50 kilometrov za hodinu,
*zásadnú námietku má k výške pokút v správnom konaní, lebo už teraz sú pre občanov s priemernými a nízkymi príjmami vysoké,
* vzhľadom na nefunkčný systém postihovania priamo na mieste považuje ministerstvo ďalšie zvýšenie finančných pokút bez zmeny pravidiel sankcionovania za ďalšiu stimuláciu korupcie.