Hlavný školský inšpektor Vladislav Rosa tvrdí, že platný klafisikačný poriadok bráni reformným zmenám v školstve. Podľa neho je vágny a umožňuje veľkú mieru neobjektivity. FOTO - ARCHÍV SME
V rozhovore pre SME hlavný školský inšpektor Doc. RNDr. VLADISLAV ROSA, CSc., povedal, že podľa neho zmenám v školstve bráni najmä platný klasifikačný poriadok. Zaujímalo nás, prečo, a aký je jeho názor na objektívnosť známok.
Je podľa vás klasifikačný poriadok naozaj hlavnou príčinou brzdenia zmien v školstve?
"Z môjho pohľadu je najväčšou bariérou dvojica: vágny klasifikačný poriadok a stereotypy v prístupe k známkovaniu v praktickom živote. Pravidlá hodnotenia a klasifikácie žiakov totiž umožňujú veľmi subjektívny výklad, čím znižujú objektívnosť a výpovednú hodnotu známky na minimum. Pri stereotype mám na mysli najmä tlaky na známky a 'úpravy' známok na poslednú chvíľu, rôzny meter náročnosti pre rozdielne predmety a ročníky, tvrdošijné zotrvávanie na posudzovaní kvality na základe 'priemerov'. Nóvum je, že do čoraz vágnejšieho hodnotenia sa tiež začína premietať 'boj o žiaka' v súvislosti s ich klesajúcim počtom a normatívnym financovaním."
Tvrdíte teda, že klasifikačný poriadok by sa mal zmeniť?
"Pokiaľ nebude umožňovať objektívne hodnotenie výkonov žiakov vždy a všade a nebude umožňovať meranie vlastnej 'pridanej hodnoty' školy do rozvoja žiakov, bude veľmi ťažké, ak nie nemožné z roztočeného kolotoča vystúpiť. Samostatnou otázkou je aj vhodná úprava právneho prostredia, aby sa garantovala ochrana učiteľov pred nežiaducimi tlakmi."
Výsledky inšpekčného testovania opakovane potvrdili, že vedomosti žiakov sú horšie ako ich známky. Čím si to vysvetľujete?
"Tradícia individuálnej zodpovednosti učiteľa za známky žiakov jeho predmetu sa napriek snahe stále nepremenila na prirodzený nástroj garancie kvality, ale viac a viac vedie k istému 'fetišu' známok a následne k stále väčšej deformácii a znižovaniu objektivity. Testovaním vedomostí žiakov na základe štandardov sme tento stav len potvrdili."
Mohlo by teda byť podľa vás lepším skôr slovné hodnotenie?
"Kritérium lepší - horší na porovnávanie slovného hodnotenia a známkovania je nešťastné, aj nepedagogické. Uznávam kritériá ako vhodnejšie - menej vhodné, náročnejšie - ľahšie... Rozhodovanie o tom, ktoré hodnotenie je vhodnejšie, je v rukách (samozrejme dohodou a nie mocensky) konkrétnych aktérov, teda najmä rodičov a učiteľov školy. Malo by byť vnútorne zhodné s filozofiou výchovy a vzdelávania, ktorú si škola uplatňuje."
Anketa
Obávate sa, aké známky vaše dieťa prinesie na polročnom vysvedčení?
Áno, známky sú dôležité, napríklad aj kvôli prijímačkám na vyšší stupeň školy. 13 %
Čiastočne, známky sú dôležité, ale nie najdôležitejšie 31 %
Nie, viem, čo mám očakávať. 29 %
Nie, známky v živote nie sú podstatné. 20 %
Vôbec netuším, aké bude mať vysvedčenie, takže neviem, či sa báť alebo tešiť. 6 %
Zdroj: 1441 čitateľov internetového portálu SME.