Slovenské aerolínie začali lietať zhruba rok a pol po udelení liecencie. Prvý let dopravcu smeroval z Bratislavy do Moskvy. FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Skrytá privatizácia Slovenských aerolínií zaujala zahraničné médiá a sčasti aj slovenskú politickú scénu.
Slobodné fórum to označilo za netransparentný postup ministerstva dopravy, ktoré umožnilo, aby sa rakúska spoločnosť Austrian Airlines stala vďaka zvýšeniu základného imania bez účasti štátu väčšinovým vlastníkom spoločnosti. "Neuskutočnenie verejného tendra vyvoláva oprávnené podozrenie, že cieľom nebolo vybrať najvýhodnejšiu ponuku. Opäť sme svedkami toho, že arogancia moci dosahuje stále väčšie a väčšie rozmery a že SDKÚ chráni iba svoj prospech a stranícko-ekonomické záujmy," vyhlásil na tlačovej besede poslanec Branislav Opaterný. Slobodné fórum sa podľa neho bude snažiť iniciovať cez parlamentný hospodársky výbor poslanecký prieskum, prípadne podnikne ďalšie kroky na objasnenie celej kauzy.
Austrian Airlines získajú trh
Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung si skôr všímal ciele, ktoré kúpou slovenskej firmy sledujú rakúske aerolinky. Denník napísal, že pre Slovenské aerolínie je to šanca vymaniť sa z desať rokov trvajúcej mizérie. Od svojho vzniku v roku 1996 firma ani raz nebola na konci roku zisková. Naopak stále padala hlbšie do červených čísel a adekvátne tomu rástli jej dlhy. Podľa denníka je vstup Austrian Airlines do Slovenských aerolínií súčasťou stratégie prenikania do podunajského priestoru.
Podobne ako mnohé iné rakúske koncerny aj Austrian Airlines sa považuje za špecialistu na strednú a východnú Európu a na hospodársky región Viedeň-Bratislava. Vstupom do malých aerolínií sa môžu na jeho raste podieľať výraznejšie, informovali nemecké noviny.
Rakúšania po stabilizácii firmy a získaní necelých 62 percent akcií počítajú s ďalším rozvojom. Rakúsky denník Der Standard poznamenáva, že Austrian Airlines by mali v budúcnosti v spolupráci so aerolinkami vypravovať väčšinu svojich lokálnych európskych a charterových letov z Bratislavy. O plánovaných letoch v nadchádzajúcej letnej sezóne budú informovať vo februári. Rakúsky národný dopravca sa pritom netají ambíciami väčšmi ťažiť z rozvoja slovenského leteckého trhu. Ďalším cieľom Austrian Airlines je časť štátneho podielu v sľubne sa rozvíjajúcom bratislavskom letisku.
Štát bol zlý manažér
Problémy sa s firmou ťahajú už od jej počiatkov. Aerolinky so základným kapitálom 1,3 milióna korún založil štát (34,4 percenta) a spoločnosti Devín Group (33,5 percenta, spravovala splátky ruského dlhu Slovensku), Willi (28,9 percenta) a ruský konštrukčný podnik Jakovlev (3,2 percenta). Licenciu leteckého dopravcu, firma dostala v decembri 1996, hoci v tom čase na to nespĺňala podmienky. Nemala žiadne lietadlo, na ktorom by lietala.
Prvý stroj získali až v roku 1998 z deblokácie ruského dlhu. Prvá linka medzi Bratislavou a Moskvou začala lietať o niekoľko mesiacov neskôr.
Už na konci roka 1998, tesne po parlamentných voľbách, Slovenské aerolínie na čas prišli o leteckú licenciu. Vzťahy medzi firmou a štátom sa vyhrotili v januári 1999, keď sa štát pokúsil aerolinkám zabaviť tri tupolevy. Snahou štátu bolo z firmy vystúpiť. S nástupom ministra Pavla Prokopoviča sa však situácia otočila v prospech aerolínií. Vkladom troch deblokovaných tupolevov a leteckých sedadiel za 642 miliónov zvýšil štát svoj podiel vo firme na 89,49 percenta. Lietadlá nakoniec musel predať, pretože boli údajne pre pravidelnú dopravu nevhodné. Dnes má spoločnosť len jedno lietadlo. (dc)
História Slovenských aerolínií
1996
19. december - ministerstvo dopravy vydalo Slovenským aerolíniám, aj keď nespĺňali podmienky, osvedčenie leteckého prevádzkovateľa a povolenie na vykonávanie leteckej dopravy podmienečne na rok.
1998
16. januára - na bratislavskom Letisku M.R. Štefánika pristál prvý z troch štátnych tupolevov TU 154-M pre Slovenské aerolínie
1. máj - začiatok lietania - pravidelná letecká linka do Bratislava - Moskva
11. august - otvorená pravidelná letecká linka Bratislava Košice
14. august - nové zloženie orgánov spoločnosti, predsedom predstavenstva sa stal Štefan Nemeš, predsedom dozornej rady Viliam Veteška
16. novembra - sekcia civilného letectva odobrala Slovenským aerolíniám povolenie na vykonávanie leteckej dopravy
1999
15. január - pokus o zabavenie troch tupolevov Slovenských aerolínií a vyhrotenie sporu medzi firmou a štátom
20. január - vláda zrušila určenie Slovenských aerolínií ako národného leteckého prepravcu
12. júla - abdikácia predsedu dozornej rady Viliam Vetešku, novým predsedom dozornej rady Slovenských aerolínií sa stal Milan Čič
2001
7. november - vláda rozhodla o zvýšení podielu štátu v Slovenských aerolíniách z 34 na 82,4 percenta vložením troch tupolevov TU 154-M
2002
8. marec - mimoriadne valné zhromaždenie firmy jednomyseľne odsúhlasilo zvýšenie štátneho podielu na 90,5 percenta
november - navýšenie základného imania Slovenských aerolínií nepeňažným vkladom troch štátnych tupolevov TU 154-M.
8. december - vláda odsúhlasila vklad troch štátnych tupolevov do majetku Slovenských aerolínií. Podiel štátu tak stúpol na 89,94 percenta.
december - štát posilnil svoju pozíciu v predstavenstve spoločnosti
2003
12. marec - novým generálnym riaditeľom Slovenských aerolínií sa stal predseda predstavenstva Tomáš Slivka
júl - Slovenské aerolínie obnovili pravidelné letecké spojenie na trase Bratislava - Košice a späť
19. november - lietadlo TU 154 M posledný raz vzlietlo z bratislavského Letiska Milana Rastislava Štefánika.
2004
29. septembra - Austrian Airlines sa zaručili za pôžičku 5 miliónov eur pre Slovenské aerolínie
4. novembra - ministerstvo dopravy na valnom zhromaždení Slovenských aerolínií dosadilo na post predsedu predstavenstva a do dozornej rady firmy zástupcov Austrian Airlines.
23. decembra - valné zhromaždenie rozhodlo o zvýšení základného imania Slovenských aerolínií o 114,59 milióna korún, čím firma Austrian Airlines SLL Bratislava získala v spoločnosti 61,99-percentný podiel.