Základňou najprestížnejšej súťaže v rely - majstrovstiev sveta - bude opäť monacké kniežatstvo aj napriek tomu, že rýchlostné skúšky sú situované na území Francúzska. Novinkou tohto ročníka Rely Monte Carlo bude jediná servisná zóna na trati pretekov formuly 1. Doposiaľ mávali dlhšie etapy servisnú zónu mimo centra súťaže. Ďalšou viditeľnou zmenou v pravidlách šampionátu továrenských tímov WRC je povinné používanie ochranného prípravku HANS (Head And Neck Support), ktorý poznáme zo súťaží F1. Je to vlastne golier pre pilota a spolujazdca, ktorý im chráni oblasť krčnej chrbtice v prípade nehody.
Po včerajšom slávnostnom štarte pred presláveným kasínom sa súťaž rozbehla až dnes ráno. Posádky absolvujú 483,63 km, z toho 108,51 pripadá na štyri rýchlostné skúšky. Zajtrajšia etapa bude dlhšia a náročnejšia, pretože pozostáva z piatich rýchlostných skúšok (128,48 km) a posádky prejdú 562,04 km vrátane prejazdov. Najviac fanúšikov sa zrejme sústredí na trati známej "rýchlostky" Col du Turini. V nedeľu čaká na posádky ešte 116 km rýchlostných skúšok a celkovo 314,46 km.
Trate v okolí známej mekky motoristického športu budú lemovať stovky fanúšikov z Česka, pretože v štartovom poli majú favorita Romana Krestu, ktorý štartuje v továrenskom tíme Ford na vozidle Focus WRC. Ešte pred súťažou sa po tratiach rýchlostných skúšok preháňala posádka Jan Kopecký - Filip Schovánek, ktorá sa mohla zúčastniť testovacích jázd pred začiatkom súťaže. Škoda do Monte nasadila skúseného Nemca Armina Schwarza a nováčika Alexa Bengua z Francúzska. Na rýchlostných skúškach sa strieda suchý asfalt s mokrým, prípadne kúskami blata, ale sneh sa objavuje zriedka. Testy pred začiatkom rely absolvovali tímy na suchých pneumatikách.
O situácii pred začiatkom súťaže Jan Kopecký povedal: "Na prvej rýchlostnej skúške nás zaujal náročný technický zjazd na úzkych cestách pomedzi skaly. Tento úsek tvorí tretinu rýchlostnej skúšky a po jeho absolvovaní bude mnoho dotlčených áut. Je to tak náročný úsek, že cesty na rely Korzika sú oproti tomu diaľnica."
Už začiatkom týždňa sa na legendárnej rýchlostnej skúške Col de Turini objavilo mnoho stanov a dolinou prúdili davy fanúšikov. Napriek dlhým prejazdom je tohtoročné Monte Carlo jedným z najkompaktnejších v 72-ročnej histórii. Jan Kopecký na tratiach stretol krajana Krestu a jeho tímového kolegu Fína Gardemaistera. Škoda Motorsport nasadí na prvé dve podujatia (Monte Carlo a Švédsko) minuloročnú Fabiu WRC, ale napriek tomu je v tíme výborná nálada. "Verím, že v Monte Carle podáme dobrý výkon, momentálne máme za sebou dva kvalitné testy na rôznych povrchoch. Nové trate nám môžu priniesť prekvapenie v podobe dažďa, dúfam že to tak bude," povedal Armin Schwarz. (rch)