Pracovať na sebe, byť flexibilný - to sú dnes už takmer všade samozrejmé požiadavky. Vedieť prijímať výzvy - to je vlastnosť osobností. Pomáha im výrazne meniť stratégie spoločností a formovať svet. O svojej kariére nám dnes rozpráva MARTINA TOBIANAH, generálna riaditeľka spoločnosti Dell v Bratislave.
Prečo máte rada túto prácu?
"Je tam tak veľa príčin. Vždy bolo pre mňa veľmi dôležité pracovať s ľuďmi. Keď som začala pracovať v call centre pred 15 rokmi, táto oblasť nebola vôbec rozvinutá. Takže v tom čase bolo veľmi dôležité všetko od začiatku budovať. Museli sme byť tvoriví. Bolo veľmi dôležité zdokonaliť manažment kvality, zdokonaliť prácu so zákazníkmi a dosiahnuť aj to, aby boli so svojou prácou spokojní zamestnanci. A tak táto práca nebola nikdy nudná. Preto som sa rozhodla budovať si kariéru v tejto oblasti, čo bolo na tie časy dosť nezvyčajné.
Posun na pozíciu manažéra v spoločnosti Dell bol šancou a táto práca mi veľmi vyhovuje a napĺňa ma, pretože Dell zohrával vždy rolu priekopníka v oblasti kontaktných centier."
Je vaša pozícia a práca naplnením vašich predstáv z mladosti, z doby štúdií?
"Nie celkom. Keď som uvažovala o svojej kariére pri svojich začiatkoch v Rakúsku, call centrá neboli známe, ešte sa len začali rozvíjať. Ale bola to pre mňa zaujímavá výzva.
Teraz - v spoločnosti Dell - mám možnosť uplatniť všetky svoje osobné hodnoty, pracovať na zlepšovaní spokojnosti zákazníkov aj zamestnancov. A môžem naplno využívať svoje schopnosti - v tejto rýchle sa meniacej oblasti potrebujete byť najmä veľmi flexibilný. Preto som veľmi rada, že som urobila tento krok a vidím vo svojej práci veľa možností aj do budúcnosti."
Hovorili ste o zlepšovaní spokojnosti zákazníkov ale aj zamestnancov. Ktorej oblasti sa vaša práca týka?
"Nestretávam sa priamo so zákazníkmi, ale naši zamestnanci áno. Teda oni priamo ovplyvňujú kvalitu služieb. A preto je dôležité, ako sa oni stavajú k svojej práci, či sú s ňou spokojní. Je potrebné nájsť rovnováhu medzi skúsenosťou a spokojnosťou zákazníkov a zamestnancov."
S akým typom ľudí najradšej spolupracujete? Spoliehate sa radšej na dodržiavanie pravidiel a presné vymedzenie, kto akú prácu robí alebo oceňujete otvorenosť a tvorivý prístup?
"Dell má samozrejme presné pravidlá fungovania a od našich zamestnancov očakávame a vyžadujeme určité správanie. Vedia presne, čo sa od nich v obchodnom styku vyžaduje a čo je jasne zakázané - ale to sú základné veci. Pre mňa osobne je však dôležitejšie, aby ľudia premýšľali nad tým, čo hovorím, ako aby do písmena urobili presne to, čo poviem. A tak vždy hľadám ľudí, ktorí majú vlastné názory a premýšľajú. Preto som rada, keď moji najbližší spolupracovníci majú skutočne záujem pracovať na svojej kariére a majú túto prácu radi."
Vidíte veľké rozdiely medzi úrovňou a profesionalitou Slovákov a povedzme pracovníkov v Rakúsku?
"Nie nejaké dramatické. Teraz už mám za sebou 15 ročné skúsenosti s prácou v tejto oblasti a vždy som pracovala predovšetkým s veľmi mladými ľuďmi - tak okolo 25 - 27 rokov. A môžem povedať, že tí majú veľmi podobné problémy a ambície všade. Sú zvedaví, majú o veci záujem. Majú radi výzvy, ale očakávajú veľa aj od práce a kariéry. Vízia nášho tunajšieho manažmentu je zabezpečiť si tých najlepších pracovníkov zo Slovenska - máme pred sebou veľa práce a tým, ktorí majú chuť a schopnosti ponúkame veľkú príležitosť."