NEW YORK - V New Yorku sa opäť rozčerila hladina širokej verejnosti. Tentoraz ju spôsobila svojím umením výtvarníčka Noirin Carmodyová.V jednej newyorskej galérii vystavila sériu obrazov, medzi ktorými sa nachádzal aj portrét jej dieťaťa v šokujúcej pozícii - so zaviazanými očami so strelnou zbraňou namierenou na hlavu. Ako uviedol britský spravodajský server BBC, Carmodyová chcela poukázať na existenciu zbraní v spoločnosti a vyvolať emócie v návštevníkoch výstavy. U konzervatívnych Američanov však pohľad na takého obrazy vyvolal viac pohoršenia ako zamyslenia. Mnohí sú presvedčení, že takéto obrazy sú neprijateľné.
Carmodyová verí, že použiť deti v záberoch bolo dôležité. "Zbrane v našej spoločnosti dnes používajú aj mladí ľudia. Môj syn a dcéra boli šťastní, že si mohli zahrať vo fiktívnom príbehu mojich obrazov." Podľa Carmodyovej, znepokojujúcim faktom je skutočnosť, že zbrane sú súčasťou našej kultúry a života, nie to, že umenie tento fakt reflektuje.
Koncom roka sa v umeleckom svete udiali dve situácie, ktoré našli vlny odozvy v širšej verejnosti. V prípade umelca Istvana Kantora mala jeho intervencia v berlínskej Hamburger Bahnhof galérii za následok väzenie. Do väzby sa dostal po pokuse znehodnotiť dielo amerického umelca Paul McCartneyho, keď sa pokúsil vstreknúť ampulku vlastnej krvi do tváre zlatej figuríny Michaela Jacksona.
Druhým príkladom, o ktorom sa aktuálne hovorí, je výstava švajčiarskeho umelca Thomasa Hirschhorna v Paríži. V projekte s názvom Swiss Swiss Democracy, ktorú pripravil pre Švédsky kultúrny inštitút, verejne kritizuje nový politický systém v Švajčiarsku. Podľa vlastných slov k projektu, "chce deidealizovať demokraciu a destabilizovať demokratického dobrého svedomia". (kop)