Výtvarník Michal Pěchouček pri inštalácii svojho diela v priestoroch Českého centra v New Yorku. FOTO - ČTK |
Na prízemie pravého českého paneláku zmenil mladý výtvarník Michal Pěchouček priestory Českého centra v New Yorku. Na steny realisticky namaľoval schránky na listy, dvere výťahu, schodisko, bakelitový vypínač a skriňu na hasiaci prístroj. To všetko na podklade vybielených stien s nevyhnutným valčekom.
"Je to prenos českých reálií v dizajne rozvinutého socializmu do New Yorku," opísal v rozhovore svoju inštaláciu tridsaťjedenročný umelec.
"Dojem nemusí byť pre tunajšie obecenstvo dosť zrozumiteľný, ale pre mňa je dôležité, že ľudia môžu uveriť, že taká realita niekde existuje alebo existovala," povedal. Proti panelákom nič nemá, sám v nich prežil takpovediac celý život. Fascinujú ho však miesta, kde sa stretáva "intimita domova s verejným priestorom".
Z toho aj vychádzal, keď na steny Českého centra namaľoval kópie štyroch notoricky známych obrazov, ktoré sa vyskytovali a možno vyskytujú na chodbách domov, v školách, čakárňach, na úradoch a ďalších podobných miestach.
"Tým, že sú všade, sa z tých skvelých obrazov Jana Zrzavého, Františka Tichého alebo Josefa Čapka stali výtvarné frázy," hovorí Pěchouček. "Podobne je to aj v Amerike, kde vari v každom hoteli visí Kandinskij alebo van Gogh. Vizuálne frázy sú všade, nezáleží na režime," dodáva.
Zamestnanci a hostia českých inštitúcií, ktoré v budove sídlia, považovali istý čas Pěchoučka so štetcom v ruke pri tvorbe expozície za maliara izieb. Pozornému divákovi však neuniknú detaily. Napríklad namaľované lišty na káble nebadane vedené po stenách. Vo výške hlavy linka a pod ňou naznačený emailový valček. Dôverne známe prostredie, Česi a Slováci sa tu môžu cítiť ako doma.
Michal Pěchouček, laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2003, sa venuje okrem maľby aj ďalším výtvarným odborom, okrem iného fotografii a videotvorbe. Jeho film Kočárkárna, ktorý je sledom fotografií motivovaných priestorom sídliska a životom na ňom niekedy v 80. rokoch, zožal uznanie aj na vernisáži newyorskej inštalácie.
Výstava s názvom Groud Floor (Prízemie) bude otvorená do 15. marca. (čtk)