Elektornická komunikácia by občanovi i štátu ušetrila okrem peňazí aj čas. Vybavenie elektronického podpisu je však drahé. FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Na slovenských úradoch zatiaľ občan cez internet nevybaví nič. Väčšina úradov sa vyhovára na elektronický podpis, ktorý je pre ľudí pridrahý, alebo na to, že mnoho ľudí internet nepoužíva. Elektronickú podateľňu má len niekoľko inštitúcií. Výhody komunikácie cez internet tak majú najmä firmy, ktorým sa elektronický podpis oplatí.
Zo štátnych inštitúcií testuje elektronickú podateľňu zatiaľ daňové riaditeľstvo, od februára ju spustí naplno. Hovorca daňového riaditeľstva Róbert Merva však upozorňuje, že ju môže využívať iba ten, kto má zaručený elektronický podpis. Počas testovania podateľňu využila asi stovka klientov.
"Elektronická komunikácia s klientmi nám veľmi uľahčí prácu," hovorí Merva. Občanovi aj štátu šetrí čas i peniaze. Daňové priznania sa totiž archivujú v elektronickej podobe a každé priznanie na papieri treba skenovať. Výrazná úspora sa podľa Mervu prejaví, keď bude priznania podávať elektronicky aspoň 60 percent daňovníkov.
Služby elektronickej podateľne už ponúka Sociálna poisťovňa. Elektronickú podateľňu využívajú opäť firmy - zamestnávateľovi stačí vyplniť prihlášku na internete, poisťovňa mu pridelí identifikačné číslo a kartu, pomocou ktorých spolu komunikujú. Cez podateľňu podávajú zamestnávatelia mesačné výkazy o odvodoch za zamestnancov. "Do poisťovne prichádzajú elektronicky už výkazy o vyše 66 percentách poistencoch, čo je mesačne okolo 1,2 milióna ľudí," povedala hovorkyňa Vladimíra Pôbišová. Za podateľňu dostali riaditelia aj časť celoročných odmien.
Pre bežných občanov sú výhody elektronických podateľní nedostupné. Jediným uľahčením komunikácie s úradmi sú pre nich vzory tlačív na internete. S vyplnenými tlačivami však treba stále cestovať na úrady. Väčšinu vzorov nájdu na stránke www.obcan.sk - sú tu tlačivá na daňové priznania, sociálne dávky, vodičské preukazy, ale aj žiadosti o sprístupnenie zväzku v Ústave pamäti národa.
S papierom však teba prísť na úrad, nie na najbližší, ale na úrad v mieste trvalého bydliska v čase "stránkových" hodín. Takto treba vybavovať občianske preukazy, pasy, sociálne dávky či rodinné prídavky. Hovorca ministerstva práce Martin Danko hovorí, že za to nemôžu úrady ani ministerstvo, lebo to vyplýva zo zákona o správnom konaní. Rovnako argumentovala hovorkyňa ústredia práce Katarína Belická.
Zákon, ktorý má už 37 rokov, hovorí, že "miestne príslušný" konať je úrad v mieste trvalého bydliska. Len vtedy, ak človek nemá v krajine trvalý pobyt, môže vybavovať žiadosť úrad v mieste prechodného bydliska či v mieste, kde sa človek zdržiava. Danko upozorňuje, že zákon občanom dovoľuje požiadať úrad v mieste trvalého bydliska, aby agendu presunul na úrad v mieste, kde pracuje, alebo má prechodné bydlisko. "Takýto postup je bežný a často sa využíva aj v oblasti sociálnych vecí."