Onedlho klesnú ceny áut v autobazároch, zlacnie tiež prihlásenie dovezeného auta na Slovensku. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK |
Dnes sa za prihlásenie ojazdeného auta dovezeného zo zahraničia platí od desať- do päťdesiattisíc korún v závislosti od veku vozidla. Platí, že čím staršie auto dovozca prihlasuje, tým vyšší poplatok musí zaplatiť. To do veľkej miery znižuje sumu, ktorú dovozca ušetril na kúpe lacnejšieho ojazdeného auta v zahraničí.
Slováci chodia za lacnejšími ojazdenými autami najmä do Česka a Nemecka. Masívna nákupná turistika nepomáha Slovensku v obnove zastaraného automobilového parku. Koncom roka 2003 bolo u nás registrovaných vyše 1,33 milióna osobných áut vyrobených približne pred 15 rokmi.
Združenie automobilového priemyslu považuje za optimálny vek auta nie vyšší ako sedem až osem rokov. Ojazdené staršie autá dovezené zo Západu sú lacnejšie ako nové modely oficiálnych distributérov. Záujem o dovoz ojazdených áut nerastie len na Slovensku, doslova boom nastal po vstupe do Európskej únie v Poľsku.
Marcový pokles poplatkov pomôže aj autobazárom. Napríklad firma AAA Auto plánuje vykupovať ojazdené autá v západnej Európe prostredníctvom svojej pobočky v Holandsku, a vozidlá následne predávať v pobočkách na Slovensku. S cenami budú môcť ísť vďaka zníženiu poplatkov o niekoľko desiatok tisíc korún dole.
Ostatné poplatky súvisiace s dovozom a registráciou auta zostanú nezmenené. Okrem dane z pridanej hodnoty treba zaplatiť aj poplatok do Recyklačného fondu. Príspevok do fondu treba zaplatiť najneskôr v deň prvého zapísania dovezeného automobilu do evidencie.
Pri dovoze auta z krajiny mimo Európskej únie, Švajčiarska, Nórska či Islandu treba zaplatiť aj clo 10 percent. Dovozca si pritom môže zvoliť, kde zaplatí clo. Buď ho zaplatí na colnom úrade, ktorý je vstupným úradom na územie Európskej únie, alebo na colnom úrade v krajine svojho bydliska. (tv)