Peter Kalmus na vernisáži v Trnave. FOTO - GJK
Na vernisáž svojej košickej výstavy pricválal výtvarný umelec Peter Kalmus na koni, s teatrálnym sprievodom hltačov ohňa, pouličných hudobníkov a tanečníc. To bolo pred dvoma rokmi. Minulý týždeň sa na vernisáž svojej výstavy v Trnave vrútil na miniatúrnom bicykli v spoločnosti cirkusovej zvukovej kakofónie. Okolostojacim porozdával péefky, rozprestrel koberček, na ktorý postavil kurátorku v pruhovanej sukni. Sám odetý do špeciálne ušitého pruhovaného kostýmu ladil s obrazmi na stenách. Farebné čiary tak zaplnili celú galériu.
Methexis & Parusia, u Platóna označenie pre súvislosť idey a veci, je názov, ktorým Kalmus pomenoval svojich osemdesiatšesť obrazov. Ako podklad použil hydrologické mapy z Atlasu podnebia Československej republiky z konca 50. rokov 20. storočia zakúpených v antikvariáte. Československo na mape zaodel do farebných čiar a vytvoril tak akýsi ornamentálny pruhovaný koberec, z ktorého až halucinogénne prechádza zrak.
"Cyklus vznikal tri roky," hovorí kurátorka výstavy Adriana Čeleďová. "Tri roky rysovania, sústredeného priraďovania farebných liniek, ktoré nesú kontemplatívny charakter autorovej tvorby." Geografiu preniesol Kalmus na pole umenia, z mapy urobil umelecké dielo. To, že padol výber práve na mapy Československa, odôvodňuje jednoducho tým, že ťažko kúpite v našom antikvariáte atlas Španielska alebo Talianska, ale aj vzťahom k tejto krajine. "Narodil som sa v Československu a kým budem žiť, budem ho považovať za svoju vlasť."
Akčný umelec a performer, ktorý lásku k tomuto druhu umenia prejavuje na každej svojej vernisáži, ukazuje v Trnave svoju druhú tvár. Päť hodín sústredenej práce na jednej mape robí z umenia meditáciu. "Každý človek má určité rituály. Mňa tento koncept zaujal už dávno, keď som obdivoval zenové záhrady - spojenie piesku a ornamentu."
Šrafovanie je súčasťou jeho dlhoročnej práce, v ktorej sa opakovanie stáva súčasťou umenia. "Je to v podstate vážny cyklus. No je to svojím spôsobom aj bizarné, aj cirkusové, aj krikľavé," hovorí o aktuálnom diele Kalmus. Jeho ateliér je plný "špakov", ako nazýva zvyšky pasteliek, ktorými obrazy šrafuje. "Moji známi ma nahovárajú, aby som sa dal zapísať do Guinnessovej knihy rekordov," s úsmevom dodáva Kalmus, ktorý za niekoľko rokov použil viac ako štyritisíc farebných pasteliek. Pastelky budú však pribúdať aj naďalej, pretože si z Prahy priviezol ešte krajší, podľa vlastných slov psychedelický atlas, ktorý mapuje aj priemysel a kultúru. "Mám radosť nielen z hotových obrazov, ale fascinuje ma aj vlastný proces robenia, v ktorom veľkú úlohu hrá poriadok a opakovanie motívov, je to pre mňa akýsi rituál," dodal na margo svojej práce autor.