ytol vedúci Úradu vlády SR Tibor Tóth.
Ako rieši problematiku personálneho manažmentu a ľudských zdrojov Úrad vlády SR? Dá sa v jeho podmienkach vôbec hovoriť o osvedčených postupoch a know-how v riadení ľudských zdrojov?
Personálny manažment sa na Úrade vlády SR a v štátnej správe vôbec riadi uznesením, takže nemožno hovoriť o prílišnom priestore na variovanie vlastnej kreatívnej iniciatívy. Uznesenie definuje základnú koncepciu personálneho manažmentu v orgánoch a organizáciách štátnej správy a jeho základné ciele. Táto koncepcia zdôrazňuje potrebu vysokej odbornosti zamestnancov spojenú s vysokými morálnymi vlastnosťami, angažovanosťou a aktivitou pri plnení programu a úloh vlády a osobitne s lojálnosťou k vláde bez ohľadu na ich politickú príslušnosť. Schválením tohto materiálu sa zároveň vytvoril i priestor pre stabilizáciu a kvalitný výber zamestnancov pre potreby orgánov štátnej správy. Takže, čo sa týka našich zamestnancov, manuál k tejto problematike nám schválila rovno vláda.
Ako sú vyberaní zamestnanci na jednotlivé pozície? Existuje jednotný postup alebo je to individuálne a závislé od funkcie a pracovnej pozície?
Do vybraných pozícií sú zamestnanci prijímaní na základe výsledkov výberových konaní. Podmienky výberových konaní sú uverejňované v dennej tlači a na internetovej stránke Úradu vlády SR. Okrem toho existuje na Odbore personálneho a sociálneho riadenia ÚV SR databáza uchádzačov o zamestnanie, z ktorej čerpáme v prípade aktuálnej potreby obsadzovania ďalších uvoľnených, resp. nových pracovných pozícií. Databáza obsahuje kvalitných ľudí, ktorí nás už niekedy kontaktovali a mali záujem s nami spolupracovať. Týka sa to predovšetkým nižších postov.
Čo je podstatné pri výbere zamestnanca na Úrad vlády SR?
Prvoradým kritériom pri výbere zamestnancov je splnenie kvalifikačných predpokladov, odborná prax a pre vybrané pozície znalosť cudzieho jazyka. Práve s touto požiadavkou majú mnohí problém, no z hľadiska kvality vykonávanej práce a potrieb vyplývajúcich z pracovného zaradenia je to nevyhnutné. Ale to v súčasnosti nie je len problém Úradu vlády SR, ale trhu práce všeobecne. Niekedy mám pocit, že nás svetové požiadavky, aj v jazykovej oblasti, veľmi zaskočili.
Existuje aj niečo také ako charakterové požiadavky na uchádzača? Ak áno treba podotknúť, že to vždy na úradoch nevidno...
O tom sa dá polemizovať a hlavne nedá sa to globalizovať. Každý sme iný a práca s ľuďmi občas evokuje konflikty. Občas platí heslo, že príležitosť robí zlodeja a taktiež to nemôžeme postaviť do všeobecnej roviny. V prvom rade musí byť uchádzač bezúhonný, čo deklaruje výpisom z registra trestov. Charakterové požiadavky uchádzača o zamestnanie na Úrade vlády SR sú zakotvené v Morálnom kódexe zamestnanca Úradu vlády SR, ktorý je súhrnom základných pravidiel správania sa, vystupovania a konania zamestnanca. Pre ilustráciu vám môžem niektoré demonštrovať. Medzi základné požiadavky patrí že zamestnanec Úradu vlády SR koná v súlade s prijatým programovým vyhlásením vlády SR a koná vždy v prospech rozvoja SR, je nepodplatiteľný, konajúci vždy čestne a dôsledne rešpektuje všeobecné záväzné právne predpisy a predpisy ÚV SR, je aktívny, tvorivý, flexibilný a komunikatívny, dôstojne reprezentuje SR doma aj v zahraničí pri pracovných stretnutiach so svojimi partnermi. Ako vidíte, opäť existuje presne stanovené pravidlá, ktorých sa treba držať.
Na čo vy osobne najviac apelujete alebo čo považujete zo svojho pohľadu za najdôležitejšie?
Veľký dôraz kladiem na výsledky výberových konaní, ktoré považujem za smerodajné. Pri pozíciách, ktoré sa neobsadzujú výberovým konaním, sú to stanoviská riadiacich pracovníkov v príslušných útvaroch, v ktorých sa daná pozícia obsadzuje. Samozrejme, dôležitým kritériom pre moje rozhodnutie je v tomto prípade aj to, aby uchádzač spĺňal všetky požadované kritériá
na pracovnú pozíciu. Z osobného hľadiska uprednostňujem komunikatívnych ľudí, ktorí nepozerajú na hodinky, keď sa blíži „padla“. Vyžadujem pracovné nasadenie, ale bez toho sa to nedá. Možno to bude znieť ako fráza, ale okrem iného hovoríme o službe vlasti a na to treba prihliadať, hoci sme si na podobné hodnotenie už odvykli.