FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Čo musí majiteľ auta urobiť, ak chce znovu prihlásiť auto do evidencie a získať novú značku? A koľko ho to bude stáť?
Predovšetkým by si mal zobrať všetky doklady a ísť sa opýtať na možnosti referenta na Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie.
Čo tam vodiča pravdepodobne čaká?
* Informácia, že staré auto musí spĺňať všetky predpisy, čiže musí mať aj trojcestný katalyzátor. Jeho namontovanie napríklad na Škodu Favorit by mohlo stáť aj 50-tisíc korún. Na staršie autá je montáž katalyzátora takmer nemožná.
* Ak by sa podarilo namontovať katalyzátor, musel by vodič požiadať o schválenie technickej spôsobilosti na Obvodnom úrade pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Keďže by s veľmi veľkou pravdepodobnosťou išlo o auto staršie ako šesť rokov, schválenie stojí 50-tisíc korún.
* Ďalšie poplatky súvisia s prihlasovaním auta na polícii a s kontrolou na STK, čo je spolu okolo 3-tisíc korún.
* Výnimky neexistujú. Je pravdepodobné, že zo sto áut, sa budú znova dať prihlásiť do evidencie možno tri, aj to so značnými výdavkami.
Iné možnosti
* Poplatok 50-tisíc za schválenie technickej spôsobilosti bude platiť len do 28. februára. Potom bude poplatok 2-tisíc korún, zvýšia sa však nároky na schválenie. Po 1. marci by majiteľ auta pravdepodobne musel doložiť potvrdenie o originalite, ktoré by mu vystavili v skúšobni. Stále by platilo, že auto musí mať napríklad katalyzátor.
* Možnosťou je aj kúpiť papiere z havarovaného auta. Niektorí motoristi bežne kupovali len papiere a značky z havarovaného vozidla, ktoré dali na iné auto. Urobili akože výmenu karosérie a motora. Aj to však stojí značné peniaze na kúpu papierov. Táto možnosť padne po 28. februári, lebo v novom zákone bude presne definované, kedy je zakázané meniť motor, karosériu a podobne.
* Ak by chcel majiteľ používať auto len na svojom pozemku - napríklad na orbu záhrady, alebo čokoľvek iné, nemusí urobiť nič. Vozidlo so starými značkami policajti po 1. januári vyradili z evidencie a na svojom pozemku si s ním majiteľ môže robiť, čo chce.
* Predaj auta na náhradné súčiastky je ďalšia možnosť, ale pomerne obmedzená, keďže starých áut na súčiastky je dosť.
Výkupne šrotu
* Auto môže majiteľ odviezť do zberných surovín, kovošrotov a podobných výkupní. Z nami oslovených piatich zberných surovín a kovošrotov by auto zobrali tri, hoci riskujú pokutu, pretože auto môže likvidovať a recyklovať len schválené autošrotovisko. V zberných surovinách býva problém, že v máloktorej pobočke majú veľkú váhu, čiže hmotnosť auta by odhadovali podľa technického preukazu. Auto však musí byť zbavené tapacírovania, sedadiel, skiel. Za kilogram železa dajú výkupne od 2 do 3,30 Sk.
* Existuje možnosť rozobrať auto doma v garáži a odvážať ho postupne aj do tých zberných surovín, ktoré majú malú váhu.
Autovrakoviská
* Na Slovensku je niekoľko autovrakovísk, ktoré majú certifikát na likvidáciu a recykláciu starých áut. Ak auto dovezie majiteľ, dostane zaň od tisíc do 2-tisíc korún. Autovrakoviská majú svoje odťahové vozidlá a ak si motorista dá odviezť staré auto, nedostane nič, alebo bude musieť doplatiť za odtiahnutie.
* Ak je auto zachovalejšie, dá sa rozobrať a rozpredať na súčiastky, tak ho zamestnanci autovrakovísk ocenia a odkúpia. Motorista môže získať aj desiatky tisíc korún. V prípade starých áut, ktoré nemajú vymenené ŠPZ, je však nepravdepodobné, že by išlo o cennejšie vozidlá.
Predajne auto nekúpia
* Niektorí predajcovia nových áut ponúkajú akciu - ak priveziete svoje staré auto, odkúpia ho a ponúknu nové za výrazne nižšiu cenu. Oslovili sme predajcov automobilky Škoda, ktorá podobné akcie robí dlhodobo. Aby auto odkúpili, musí byť pojazdné, mať platnú STK a platné čísla. Na autá so starými ŠPZ sa táto akcia nevzťahuje. (rf)
Bratislava: za vraky budú považovať aj autá s ŠPZ
Mestská polícia v Bratislave inštrukcie, čo robiť s autami, ktoré majú staré ŠPZ, zatiaľ nemá.
Podľa našich informácií budú od februára mestské úrady považovať autá so starými ŠPZ za vraky, ak budú stáť na verejných priestranstvách. Na cestu ísť nemôžu, lebo sú vyradené z evidencie a majitelia by ich mali odstrániť. Na parkoviskách ich budú považovať za prekážku.
Hovorca bratislavskej mestskej polície Peter Pleva hovorí, že zatiaľ považujú za vraky len autá bez značiek. "Keď nájdeme také auto na parkoviskách najmä na sídliskách, oznamujeme to miestnym úradom." Štátna polícia sa snaží vypátrať majiteľa auta.
"Chodíme po parkoviskách, dávame výzvy za stierače, zisťujeme s pomocou polície mená a adresy majiteľov áut, vyzývame ich, aby auto odstránili," povedala hovorkyňa miestnej časti Ružinov Anna Mihalčinová. (rf)
V Banskej Bystrici zatiaľ nevedia, čo s autami
Ani banskobystrickí mestskí policajti zatiaľ presne nevedia, čo bude s autami bez novej poznávacej značky. Čakajú, ako rozhodne dopravná polícia. Ak si majitelia nechajú vyradené autá napríklad vo dvoroch svojich rodinných domov, musia to čestným vyhlásením polícii oznámiť.
Vladimír Ďurečka, vedúci referátu dopravy mestského úradu v Banskej Bystrici, očakáva, že s odťahovaním vyradených áut budú problémy. "Veľa starších ľudí si autá odhlásilo len dočasne a tie tiež nemajú evidenčné čísla. Zistiť, ktoré sú vyradené definitívne a dočasne, bude zložité." V okrese Banská Bystrica polícia vyradila takmer 8,5 tisíca áut.
Auto vyradené z evidencie je odpad, a preto ho musí majiteľ odovzdať na autovrakovisko alebo šrotovisko. V Banskej Bystrici je jediné autovrakovisko pre spádovú oblasť v okruhu okolo 40 kilometrov. Na požiadanie odvezie auto z verejného priestranstva za 500 až 1000 korún. Za jedno kompletné auto zaplatí tisíc a za nekompletné päťsto korún. (wm)
V Žiari majú vrakovisko, záujem je ale malý
V Žiari nad Hronom nemajú s vyradenými autami väčšie problémy. Pri Závode SNP pôsobí spracovateľská spoločnosť Recykling. Má vlastné autovrakovisko a likviduje vraky ekologickým spôsobom. Za vyradené auto zaplatí majiteľovi tisíc korún, prípadne aj viac, ak sú v aute súčiastky, ktoré sa dajú využiť ako náhradné dielce. Podľa hovorkyne Závodov SNP Marty Žabkovej je však o ekologickú likvidáciu ojazdených vozidiel v autorizovaných spoločnostiach malý záujem. (eta)
V Nitre budú uvažovať o odťahovaní
Autovraky na verejnom priestranstve si mestská polícia v Nitre všíma pri bežných obchôdzkach. Ak nie sú prekážkou v premávke, nepovažuje ich výskyt za priestupok. "Ak je auto vyradené z evidencie, oznámime to mestskému úradu," povedal Silvester z Nitry, zástupca náčelníka mestskej polície.
"Ak sa na verejných priestranstvách nahromadí viac áut vyradených z evidencie, budeme uvažovať aj o odťahovaní vozidiel," povedal Štefan Forró, riaditeľ Mestských služieb v Nitre.
Autovrakoviská v Nitre nemajú záujem o staré škodovky či lady. Odkupujú iba niektoré autá po roku výroby 1988, ktoré sa dajú využiť na súčiastky. Za Škodu 105 môže zákazník dostať vyše 2-tisíc korún. Auto musí majiteľ priviezť sám, rozobraté na dielce bez skla, kolies a sedadiel. (bej)
Košický kraj: na odpis je až 50-tisíc áut
Až 19 percent majiteľov motorových vozidiel v Košickom kraji si do konca roka nevybavilo nové značky. V kraji teda vyradia až 50-tisíc áut. "Vlani vyradili z evidencie za tri štvrťroky približne 4000 automobilov. My sme spracovali 153 - staré autá končia kdekade," hovorí Peter Bendík zo spoločnosti Fe - Markt Košice, ktorá má licenciu na ekologickú likvidáciu automobilov.
"Keď majiteľ privezie auto sám, dostane tisíc korún. Keď auto odtiahneme, účtujeme za prepravu."
Majitelia starých áut ich však buď rozpredávajú na súčiastky, alebo ich predajú vcelku. Niektorí skupujú staré autá za dve tisícky. Rozmlátia ich sekerami, čo sa dá, to odvezú do šrotu, zvyšok nechajú tak.
Za odtiahnutie vozidiel, ktoré sú na verejných priestranstvách, je zodpovedný správca komunikácie. Bendík si pochvaľuje spoluprácu s mestom Snina, horšie je to s Košicami. "Mali sme niekoľko sedení, žiaľ, na ničom sme sa nedohodli. Operujú stále s tým, že ide o majetok v osobnom vlastníctve, čo dosť komplikuje situáciu." (sen)
V Prešove budú vo februári nekompromisní
PREŠOV - V Prešove policajti postupne kontrolujú evidenčné čísla zaparkovaných áut. Majiteľov starých, technicky nespôsobilých áut alebo vrakov bez značiek či s neplatnými tabuľkami vyzvú, aby ich odstránili z verejného priestranstva do 30 dní. Samolepku s písomnou výzvou a poučením umiestnia na čelnom skle.
"V januári ešte platia rôzne výnimky. Vo februári už budeme nekompromisní. Tí, ktorí majú autá dočasne vyradené z evidencie, mali by dať pod predné sklo fotokópiu potvrdenia," hovorí náčelník Mestskej polície v Prešove Ján Pavlovský.
(sen)
Ako je to v zahraničí
Česko
Z evidencie každoročne vyradia asi stotisíc osobných áut. Systém, ktorý by sa mal naplno uplatňovať od januára roku 2006, predpokladá vznik asi 400 zberných miest (tzv. určených parkovísk) a až 30 likvidačných stredísk. Pre osobné a malé úžitkové vozidlá bude rovnako ako v celej únii platiť kvóta, že materiálovo alebo energeticky sa musí využiť až 85 percent hmotnosti automobilu.
Veľká Británia
V Británii každoročne končia svoju životnosť asi dva milióny vozidiel. Ekológovia i zákonodarcovia sa obávajú, že ak budú musieť Briti za likvidáciu auta platiť, oveľa viac ako dnes svoje staré vozidlá jednoducho opustia a o likvidáciu sa budú musieť postarať obce z daní. Pred šiestimi-siedmimi rokmi dostal majiteľ za staré auto priemerne 28 libier (asi 1 500 korún), dnes musí platiť za likvidáciu priemerne 25 libier. O likvidáciu opustených vrakov na cestách sa starajú odbory životného prostredia miestnych zastupiteľstiev. Takto sa v krajine likviduje až 350-tisíc opustených áut ročne.
Francúzsko
Vo Francúzsku putuje ročne na vrakoviská asi 1,2 až 1,6 milióna osobných áut. Za prijatie vraku si prevádzkovatelia účtujú od dvadsať do sto eur (770 do 3 800 korún). Ak sa majiteľ starého auta dohodne s predajcom, u ktorého kupuje nové vozidlo, môže sa predajca postarať o odvoz na vrakovisko, ale aj o "papierovú" likvidáciu vozidla na prefektúre.
Rakúsko
"Odložiť" vozidlo len tak na ulici alebo v lese sa v Rakúsku nevypláca. Majiteľ riskuje vysokú pokutu. Uložiť ho môže na mieste, ktoré na to vyhradil výrobca alebo dovozca áut, no zošrotovanie vozidiel ponúkajú aj autorizované firmy. Likvidácia nepoužiteľných osobných áut je bezplatná iba pre tie, ktoré zaradili do evidencie po 1. júli 2002. Pre ostatné autá, neschopné prevádzky, bude odovzdanie na likvidáciu bezplatné od polovice roku 2007. Ak vo vozidle chýbajú podstatné časti, najmä motor, katalyzátor alebo karoséria, majiteľ sa poplatku za recykláciu nevyhne. Rakúske poplatky dosahujú v niektorých prípadoch až stovky eur.
(Zdroj: Magazín Stop)