Myslíte si, že audionosiče sú príliš drahé? Áno, pre našinca sú naozaj niekedy úplne nedostupné. A myslíte si, že znížením ceny by výrazne stúpol aj ich predaj? Ja nie. Neviem si sám seba predstaviť, ako sa rozbehnem do obchodu nakupovať cédečká len preto, že sú lacnejšie. Veď by som ani nemal čas počúvať väčšie množstvo hudby a ani nechcem počúvať interpretov, ktorí ma vôbec nezaujímajú. Vlastne v Bratislave ani neviem o žiadnom cédečkovom second-hande, ale mal by to byť predsa vzhľadom na súčasné ceny výnosný obchod, nie?
Väčšina ľudí si podľa mňa kúpi len to, čo naozaj chce, bez ohľadu na cenu. Je to ako s chodením do kina: aj keby bolo len za pár korún, treba naň čas a chuť. A sám uprednostním drahšie kino, v ktorom si môžem oprieť hlavu a kolená nemám zatlačené do sedačky pred sebou. Tým sa dostávam k pridanej hodnote kina - a cédečiek.
V poslednom čase sa mi doma množia edície albumov, ktoré sú o nejakú tú stovku drahšie, ale ponúkajú niečo navyše. A ja si rád priplatím, pretože ma k ich interpretom viaže nejaký emocionálny vzťah. Buď mám skupinu jednoducho rád, alebo sa mi javí ako potenciálne dobrá. To je trebárs prípad talianskych Rhapsody. Na internete som si vypočul ich skladbu a bol som taký nadšený, že som si bežal kúpiť album. Predavač mi ponúkol limitovanú edíciu za rovných 900 Sk, no keď som zbadal jej pridanú hodnotu, neváhal som. Ide o dvojdiskovú verziu, pričom druhý disk je DVD - obsahuje videoklip v rôznych verziách a dokumenty o nahrávaní albumu, nakrúcaní klipu a tvorbe obalu. Obal je tiež veľmi špecifický, otvára sa ako kniha a booklet je pevne zasadený v jeho strede. Takže žiaden plast, ktorý sa hneď poláme, a tenučký booklet, v ktorom nič nie je.
DVD ma zoznámilo s kapelou aj peripetiami tvorby albumu. Spolu s výbornou hudbou mi dodalo pocit, že som určite neprerobil, naopak, tešil som sa ako malé dieťa novej hračke. A skupina sa v mojej hlave usadila ešte hlbšie ako doteraz.
A tu je podľa mňa podstata fungovania úspešnej kapely - kvalitou svojej hudby, ale aj inými aktivitami vrátane špeciálnych edícií albumov "prinútiť" potenciálnych zákazníkov, aby sa sami zaujímali o ich hudbu. A tvoriť si tak fanúšikov, ktorí kapelu živia. Takto dokážu naozajstní hudobníci predávať toľko cédečiek (a možno aj viac) ako jednohitové hviezdičky, ktorých sú plné bulvárne plátky a tlačia sa ľudom do hláv zo všetkých strán.
Autor: RADOVAN KRÍŽ, kriz.blog.sme.sk(Autor žije v Bratislave, bloguje o hudbe.)