Ministri Zajac a Kaník si neporozumeli. FOTO - ARCHÍV SME
Zajac návrh, ako by starostlivosť o zdravotne postihnutých mala vyzerať, aj pripravil, ale ministerstvo práce ho odmietlo. Proti sa v pripomienkovom konaní vyjadrila aj väčšina organizácií, ktoré zastupujú občanov so zdravotným postihnutím. Minister Zajac sa preto rozhodol zo záväzku vycúvať a vláde navrhol, aby za prípravu zákona zodpovedal minister práce Kaník. Ako dôvod uviedol, že nie je možné sa s ním dohodnúť. Sporom ministrov sa má vláda zaoberať ešte v januári.
Podľa hovorcu ministerstva sociálnych vecí Martina Danka, dohoda nie je možná, pretože ide o dva úplne rozdielne názory. S tým, aby zákon pripravili oni, nesúhlasia. "Nevidíme dôvod, prečo by sme mali pripraviť nový zákon. V apríli predložíme návrhy dvoch zákonov. Jeden rieši sociálne služby a druhý sa zaoberá postavením zdravotne postihnutých občanov a ich kompenzáciou. Naše riešenie je lepšie a komplexnejiše ako to, čo ponúklo ministerstvo zdravotníctva," tvrdí Danko. Zajacov zámer podľa Danka vytvára novú štátnu správu a nerešpektuje decentralizáciu.
Zákon mal pôvodne zosúladiť zdravotnú a sociálnu starostlivosť. Zajac to vyriešil tak, že pod zdravotníctvo sústredil sociálne dávky a štátnu pomoc.
Navrhol zrušiť časť úradov práce a sociálnych vecí a vytvára z nich nové regionálne centrá. Tie by mali spolu so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou vyplácať dávky a príspevky. Zamestnancami centier by mali byť aj lekári. Rada vlády pre problematiku občanov so zdravotným postihnutím s takýmto návrhom nesúhlasí. Myslí si, že zdravotne postihnutí pod zdravotníctvo nepatria, pretože nie sú chorí. "Od začiatku nás ministerstvo zdravotníctva uisťovalo, že zákon sa bude týkať iba zjednotenia financovania starostlivosti v liečebniach pre dlhodobo chorých a psychiatrických liečebniach," píše v pripomienke.
Rozsah zmien, ktoré minister Zajac navrhuje, radu prekvapil. Zákon podľa nej navyše prinesie viac byrokracie a zúži priestor na integráciu zdravotne postihnutého do spoločnosti.
Mária Orgonášová, prezidentka Asociácie organizácií zdravotne postihnutých občanov, tvrdí, že zámer sa dal zlepšiť pripomienkami bez emotívnej diskusie. "Už by bolo načase, aby sa rezortizmus prekonal," povedala. Myslí si, že ak by zodpovednosť za zdravotne postihnutých prevzalo ministerstvo zdravotníctva, tak by aspoň pri posudzovaní miery funkčnej poruchy mohlo dôjsť k zvýšeniu kvality.
Čo Zajac navrhuje
* Rozdeliť zdravotne postihnutých občanov na dve veľké skupiny - s nižšou a vyššou mierou zdravotného postihnutia.
* O tom, aké služby bude potrebovať klient s nižším rozsahom postihnutia, rozhodne lekár spolu s obcou. Ide o domácu a opatrovateľskú starostlivosť, prepravu, ambulantnú rehabilitáciu, denné ošetrovateľské centrum, rehabilitačné centrum. Tieto služby má zabezpečiť obec a župa.
* Klient s vyššou mierou postihnutia bude využívať služby s tzv. vyšším rozsahom potrieb. Preukaz mu bude vydávať centrum posudzovania, ktoré zriadi ministerstvo zdravotníctva. Pod vyšším rozsahom služieb sa rozumie dlhodobá ošetrovateľská starostlivosť, osobná asistencia, kompenzácia postihnutia pomôckami, poradenstvo, umiestnenie klienta do nemocnice, liečebne alebo ústavu.
* Presunúť dávky na kompenzáciu sociálnych dôsledkov zdravotného postihnutia z ministerstva práce pod ministerstvo zdravotníctva, vyčleniť dostatok peňazí zo štátneho rozpočtu.
* Presunúť pracovníkov zo sociálnych úradov pod ministerstvo zdravotníctva a vytvoriť z nich regionálne integračné centrá.
* Regionálne integračné centrá budú vyplácať určité druhy príspevkov, poskytovať poradenstvo a agentúrne služby, zabezpečia, alebo požičajú zdravotnícke pomôcky, manažujú použitie iného vybavenia, zosúlaďujú sociálnu rehabilitáciu a terapiu.
* Klient bude platiť celkové náklady za služby v domácej, alebo v ústavnej starostlivosti (ubytovanie a strava).
* Ak klient nebude mať dosť peňazí na zaplatenie služieb, rozdiel musí uhradiť obec, ak ide o dieťa, rozdiel zaplatí štát.
Kto by mal podľa Zajaca vyplácať dávky
Všeobecná zdravotná poisťovňa
* dávky pre občanov umiestnených v zariadeniach dlhodobej starostlivosti,
* príspevok na opatrovanie a prepravu,
* príspevok na obstaranie pomôcky a opravu kompenzačnej pomôcky, úpravu bytu, kompenzácia zvýšených výdavkov pre osoby, ktorým sa poskytuje domáca opatrovateľská a ošetrovateľská starostlivosť,
* jednorazové dávky a financovanie služieb a pomôcok regionálnym integračným centrám.
Regionálne integračné centrá
* príspevok na osobnú asistenciu, opatrovanie detí s ťažkým zdravotným postihnutím,
* príspevok na obstaranie a opravu kompenzačnej pomôcky, úpravu bytu, garáže, kúpu auta pre deti so zdravotným postihnutím a dospelých s osobnou asistenciou.
Argumenty proti Zajacovmu návrhu
* Vytvára sa len nová štátna správa, ktorá dáva predpoklad na zhoršenie v oblasti korupcie a klientelizmu.
* Systém roztriešťuje činnosť na viaceré subjekty - poisťovňa, regionálne centrum. Pre klientov to znamená zhoršenie v dostupnosti služieb - náklady a ťažkosti spojené s cestovaním a bezproblémový prístup do budúcich úradov.
* roblematika zdravotne postihnutých má zostať pod dnešnými úradmi práce, kde na jednom mieste klient vybaví všetko.
* Regionálne centrá by sa nemali zaoberať poskytovaním zdravotníckych pomôcok, hrozí tu vytvorenie štátneho monopolu, tiež korupcia.
* Stúpnu nároky na štátny rozpočet.
* Spoluúčasť klienta sa v porovnaní so súčasným stavom zvýši o dvoj- až trojnásobok, obce ani štát nebudú schopné zaplatiť rozdiely v nákladoch.
* Systém financovania je zložitý a nepriehľadný.
* Zdravotne postihnutí občania nemajú patriť pod ministerstvo zdravotníctva, pretože nie sú pacientmi. Európska komisia nahliada na takýchto občanov ako na klientov sociálnych služieb.
* Ministerstvo zdravotníctva malo riešiť problém pacientov v liečebniach pre dlhodobo chorých, psychiatrických liečebniach, kde sa poskytuje zdravotnícka aj sociálna starostlivosť a nie problém všetkých zdravotne postihnutých.
* Ministerstvo práce rieši túto problematiku vo svojich zákonoch komplexnejšie ako ministerstvo zdravotníctva.
* Zdravotná poisťovňa by mala uhrádzať zdravotnú starostlivosť a nie plniť funkciu Sociálnej poisťovne, ďalšia povinnosť bude znamenať pre zdravotnú poisťovňu zvýšenie administratívy, prebudovanie priestorov.
* Prekrytie sociálnych a zdravotníckych služieb sa dá v súčasnosti vyriešiť jednoducho - vzájomnou informovanosťou. (dro)
Rada vlády pre problematiku občanov so zdravotným postihnutím si myslí, že zdravotne postihnutí pod zdravotníctvo nepatria, lebo nie sú chorí.