aj niektorý z ázijských diktátorov, no a tretia osobnosť, ktorej sa za posledných pár storočí dostalo tejto cti, bol francúzsky spisovateľ Alfred Jarry.
Patafyzický kalendár sa začal 8. septembra 1873, dňom narodenia Jarryho. Bežný patafyzický rok má trinásť mesiacov, ktoré sú nazvané podľa jarryovskej mytológie, a na posledný deň v mesiaci vždy pripadá patafyzický sviatok zvaný Hunyadi.
Prečo taký obšírny úvod? Z jedného dôvodu - v roku 131 patafyzickej éry (alebo v roku 2004 "vulgárneho" kalendára) konečne na Slovensku vďaka vydavateľstvu PT vyšlo zásadné dielo patafyziky Skutky a názory doktora Faustrolla, patafyzika.
"Patafyzika je veda o tom, čo je za hranicami metafyziky a presahuje metafyziku v takej miere, v akej metafyzika presahuje fyziku, a to v každom zmysle a v každom smere. V pomere k patafyzike má všetko rovnakú hodnotu," tak akosi definuje patafyziku doktor Faustroll.
"Veda je povinná zvoliť riešenie, ktoré zodpovedá faktom. Patafyzika blahosklonne víta všetky vedecké teórie a pristupuje k nim ako k dojemným pokusom označiť niektoré z týchto stanovísk ako "pravdivé". Takto vysvetľuje patafyziku Roger Shattuck, generálny propagátor Ostrovov a Pevnín oboch Amerík, veľmajster Patafyzického kolégia.
Kým veda hľadá pre každý jav zovšeobecňujúce vysvetlenie, patafyzika pristupuje ku každému javu ako k niečomu jedinečnému. Takéto poňatie vedy je karikatúrou, ale karikatúrami sú aj všetky postavy jarryovských diel, doktora Faustrolla nevynímajúc. Akurát, že územím faustrollovského vyčíňania nie je Moc ako v prípade Tatka Ubu, ani Sex ako v románe Nadsamec, ale Veda. Čistá veda, nezaťažená žiadnym posolstvom.
Samotný román je rabelaisovsky rozkošatené a slovne opulentné rozprávanie o putovaní doktora Faustrolla, sprevádzaného spoločníkom, paviánom menom Plávací Sval. Svoje miesto tu majú nielen absurdné, vymyslené postavy, ale aj reálne osobnosti, jarryovskému svetu blízke, alebo naopak také, ktorých život a dielo Jarry považoval za dostatočne patafyzické a hodné ďalšej recyklácie (fyzik Lord Kelvin alebo mystička Anna Emmerichová).
Stavbou i záľubou v detailnom vypočítavaní pripomína už spomínaného Rabelaisa a jeho epos o ceste Gargantuu a Pantagruela, miesto v ňom majú učené dišputy, listy, absurdné definície a matematické vzťahy.
Skutky a názory doktora Faustrolla nie sú naozaj jednoduché čítanie a sám Jarry vyhlasoval, že kniha vyjde, až "jej autor bude vo veku, keď jej porozumie". Vo Francúzsku po prvýkrát vyšla v roku 1911, štyri roky po Jarryho smrti. Ťažko povedať, do akej miery sa tým splnila autorova požiadavka, isté však je, že Faustroll sa stal bázou, z ktorej vyrástlo Patafyzické kolégium a niekoľko generácií umelcov. Medzi nimi boli napríklad Boris Vian, Raymond Queneau, Marcel Duchamp, Joan Miró a ďalšie osobnosti, ktoré dokázali svet a seba nebrať úplne vážne.
Skutky a názory doktora Faustrolla na Slovensku vychádzajú v pretlmočení prekladateľa určite najpovolanejšieho, pretože Albert Marenčin sa stal členom Patafyzického kolégia už v polovici šesťdesiatych rokov. Text sprevádzajú ilustrácie ďalšieho nadšeného slovenského patafyzika a rabelaisovského obdivovateľa, predčasne zosnulého Karola Barona a spolu tak tvoria viac ako exkluzívny úvod do patafyziky.
Autor: MILOŠ JANOUŠEK(Autor je publicista)