Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Slovensko a Česko zachvátila nákupná psychóza

BRATISLAVA - Výpredaj storočia nahnal včera na Slovensku aj v Česku do predajní Carrefour desaťtisíce ľudí a situácia sa podobala davovej psychóze. Hoci od novembra 1989 uplynulo už 15 rokov, nie všetci si na takéto akcie zvykli. Psychológ Julián Lučansk

Včera ráno sa na internete šírili hrozivé správy o ľuďoch, ktorých v obchodoch ušliapal dav. Tie sa síce, našťastie, nepotvrdili, ale návaly boli naozaj obrovské. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ

ý však hovorí, že na Slovensku sa v súvislosti s výpredajmi nedeje nič výnimočné. "Nedávno som videl zahraničnú reklamu, ako sa budúce nevesty vrhajú do obchodov, lebo bol výpredaj svadobných šiat."

Nával ľudí do obchodov podľa neho spôsobila výrazná reklama a fakt, že sú ľudia, ktorí si možno šetrili peniaze na drahšie veci. "Keď si niekto chce kúpiť chladničku, kúpi si ju radšej o pár dní neskôr omnoho lacnejšie, ale určite ľudia nakúpia počas výpredajov veľa vecí, ktoré nepotrebujú. Reklama a spôsob predaja najmä v hypermarketoch pomáha takému správaniu ľudí."

Ani Marta Černá z Fóra spotrebiteľov Slovenska nevidí na výpredajoch nič zlé a predpokladá, že ich bude ešte pribúdať. "Obchodníci si potrebujú urobiť priestor na nové zásoby, nerobia to z lásky k ľuďom," hovorí.

Podľa nej si zákazníci pri vstupe do obchodu s výpredajom musia uvedomiť, že majú kúpiť to, čo chcú, nie to, čo im nanútia reklamou. "Vždy platí, že jeden dáva facku a druhý drží. Urobili super ponuku, ľudia išli kupovať. Viem si predstaviť, koľkí sa zadlžili, lebo ešte stále sa dajú brať rýchle pôžičky," hovorí Černá.

Mnohí zákazníci sa včera sťažovali, že zlacnený tovar sa im už neušiel. Napriek tomu však nakúpili - pri výpredajoch sa vždy stáva, že zlacnený tovar nevyjde na všetkých a obchodníci rátajú s tým, že ľudia potom nakúpia aj nezlacnené veci. "Jeden ponúka, druhý musí naletieť," hovorí Černá. Podľa nej "vo svete je pravidlo, že keď je nejaká akcia, má byť dosť tovaru", ale na Slovensku to asi všade neplatí. V USA si už časť ľudí začala dávať na Vianoce darčekové poukážky na nákup, lebo po Vianociach nakúpia dvakrát toľko tovaru, ako pred nimi. (rf)

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 781
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 760
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 159
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 129
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 106
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 542
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 225
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 023
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 811
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 559