Slovensko a Česko zachvátila nákupná psychóza

BRATISLAVA - Výpredaj storočia nahnal včera na Slovensku aj v Česku do predajní Carrefour desaťtisíce ľudí a situácia sa podobala davovej psychóze. Hoci od novembra 1989 uplynulo už 15 rokov, nie všetci si na takéto akcie zvykli. Psychológ Julián Lučansk

Včera ráno sa na internete šírili hrozivé správy o ľuďoch, ktorých v obchodoch ušliapal dav. Tie sa síce, našťastie, nepotvrdili, ale návaly boli naozaj obrovské. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ

ý však hovorí, že na Slovensku sa v súvislosti s výpredajmi nedeje nič výnimočné. "Nedávno som videl zahraničnú reklamu, ako sa budúce nevesty vrhajú do obchodov, lebo bol výpredaj svadobných šiat."

Nával ľudí do obchodov podľa neho spôsobila výrazná reklama a fakt, že sú ľudia, ktorí si možno šetrili peniaze na drahšie veci. "Keď si niekto chce kúpiť chladničku, kúpi si ju radšej o pár dní neskôr omnoho lacnejšie, ale určite ľudia nakúpia počas výpredajov veľa vecí, ktoré nepotrebujú. Reklama a spôsob predaja najmä v hypermarketoch pomáha takému správaniu ľudí."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ani Marta Černá z Fóra spotrebiteľov Slovenska nevidí na výpredajoch nič zlé a predpokladá, že ich bude ešte pribúdať. "Obchodníci si potrebujú urobiť priestor na nové zásoby, nerobia to z lásky k ľuďom," hovorí.

Podľa nej si zákazníci pri vstupe do obchodu s výpredajom musia uvedomiť, že majú kúpiť to, čo chcú, nie to, čo im nanútia reklamou. "Vždy platí, že jeden dáva facku a druhý drží. Urobili super ponuku, ľudia išli kupovať. Viem si predstaviť, koľkí sa zadlžili, lebo ešte stále sa dajú brať rýchle pôžičky," hovorí Černá.

Mnohí zákazníci sa včera sťažovali, že zlacnený tovar sa im už neušiel. Napriek tomu však nakúpili - pri výpredajoch sa vždy stáva, že zlacnený tovar nevyjde na všetkých a obchodníci rátajú s tým, že ľudia potom nakúpia aj nezlacnené veci. "Jeden ponúka, druhý musí naletieť," hovorí Černá. Podľa nej "vo svete je pravidlo, že keď je nejaká akcia, má byť dosť tovaru", ale na Slovensku to asi všade neplatí. V USA si už časť ľudí začala dávať na Vianoce darčekové poukážky na nákup, lebo po Vianociach nakúpia dvakrát toľko tovaru, ako pred nimi. (rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 668
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 446
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 376
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 440
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 630
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 963
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 214
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu