Včera ráno sa na internete šírili hrozivé správy o ľuďoch, ktorých v obchodoch ušliapal dav. Tie sa síce, našťastie, nepotvrdili, ale návaly boli naozaj obrovské. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ
ý však hovorí, že na Slovensku sa v súvislosti s výpredajmi nedeje nič výnimočné. "Nedávno som videl zahraničnú reklamu, ako sa budúce nevesty vrhajú do obchodov, lebo bol výpredaj svadobných šiat."
Nával ľudí do obchodov podľa neho spôsobila výrazná reklama a fakt, že sú ľudia, ktorí si možno šetrili peniaze na drahšie veci. "Keď si niekto chce kúpiť chladničku, kúpi si ju radšej o pár dní neskôr omnoho lacnejšie, ale určite ľudia nakúpia počas výpredajov veľa vecí, ktoré nepotrebujú. Reklama a spôsob predaja najmä v hypermarketoch pomáha takému správaniu ľudí."
Ani Marta Černá z Fóra spotrebiteľov Slovenska nevidí na výpredajoch nič zlé a predpokladá, že ich bude ešte pribúdať. "Obchodníci si potrebujú urobiť priestor na nové zásoby, nerobia to z lásky k ľuďom," hovorí.
Podľa nej si zákazníci pri vstupe do obchodu s výpredajom musia uvedomiť, že majú kúpiť to, čo chcú, nie to, čo im nanútia reklamou. "Vždy platí, že jeden dáva facku a druhý drží. Urobili super ponuku, ľudia išli kupovať. Viem si predstaviť, koľkí sa zadlžili, lebo ešte stále sa dajú brať rýchle pôžičky," hovorí Černá.
Mnohí zákazníci sa včera sťažovali, že zlacnený tovar sa im už neušiel. Napriek tomu však nakúpili - pri výpredajoch sa vždy stáva, že zlacnený tovar nevyjde na všetkých a obchodníci rátajú s tým, že ľudia potom nakúpia aj nezlacnené veci. "Jeden ponúka, druhý musí naletieť," hovorí Černá. Podľa nej "vo svete je pravidlo, že keď je nejaká akcia, má byť dosť tovaru", ale na Slovensku to asi všade neplatí. V USA si už časť ľudí začala dávať na Vianoce darčekové poukážky na nákup, lebo po Vianociach nakúpia dvakrát toľko tovaru, ako pred nimi. (rf)