Piatok, 19. apríl, 2019 | Meniny má Jela

Slovensko a Česko zachvátila nákupná psychóza

BRATISLAVA - Výpredaj storočia nahnal včera na Slovensku aj v Česku do predajní Carrefour desaťtisíce ľudí a situácia sa podobala davovej psychóze. Hoci od novembra 1989 uplynulo už 15 rokov, nie všetci si na takéto akcie zvykli. Psychológ Julián Lučansk

Včera ráno sa na internete šírili hrozivé správy o ľuďoch, ktorých v obchodoch ušliapal dav. Tie sa síce, našťastie, nepotvrdili, ale návaly boli naozaj obrovské. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ

ý však hovorí, že na Slovensku sa v súvislosti s výpredajmi nedeje nič výnimočné. "Nedávno som videl zahraničnú reklamu, ako sa budúce nevesty vrhajú do obchodov, lebo bol výpredaj svadobných šiat."

Nával ľudí do obchodov podľa neho spôsobila výrazná reklama a fakt, že sú ľudia, ktorí si možno šetrili peniaze na drahšie veci. "Keď si niekto chce kúpiť chladničku, kúpi si ju radšej o pár dní neskôr omnoho lacnejšie, ale určite ľudia nakúpia počas výpredajov veľa vecí, ktoré nepotrebujú. Reklama a spôsob predaja najmä v hypermarketoch pomáha takému správaniu ľudí."

Ani Marta Černá z Fóra spotrebiteľov Slovenska nevidí na výpredajoch nič zlé a predpokladá, že ich bude ešte pribúdať. "Obchodníci si potrebujú urobiť priestor na nové zásoby, nerobia to z lásky k ľuďom," hovorí.

Podľa nej si zákazníci pri vstupe do obchodu s výpredajom musia uvedomiť, že majú kúpiť to, čo chcú, nie to, čo im nanútia reklamou. "Vždy platí, že jeden dáva facku a druhý drží. Urobili super ponuku, ľudia išli kupovať. Viem si predstaviť, koľkí sa zadlžili, lebo ešte stále sa dajú brať rýchle pôžičky," hovorí Černá.

Mnohí zákazníci sa včera sťažovali, že zlacnený tovar sa im už neušiel. Napriek tomu však nakúpili - pri výpredajoch sa vždy stáva, že zlacnený tovar nevyjde na všetkých a obchodníci rátajú s tým, že ľudia potom nakúpia aj nezlacnené veci. "Jeden ponúka, druhý musí naletieť," hovorí Černá. Podľa nej "vo svete je pravidlo, že keď je nejaká akcia, má byť dosť tovaru", ale na Slovensku to asi všade neplatí. V USA si už časť ľudí začala dávať na Vianoce darčekové poukážky na nákup, lebo po Vianociach nakúpia dvakrát toľko tovaru, ako pred nimi. (rf)

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 23 720
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 992
  3. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 8 479
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 695
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 761
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 872
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 387
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 079
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 683
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 303