Tohtoroční maturanti majú ohľadom novej maturity množstvo otázok. V tejto rubrike im na ne pravidelne odpovedáme. FOTO - TASR |
1. "Učím sa francúzštinu už od základnej školy a dala som si ju tiež ako maturitný predmet, ale zo školy máme o maturitu z francúzštiny záujem len dve. Chcú nás poslať maturovať na inú školu, k profesorom, ktorí netušia, čo vieme. Môžu to? Nie je to nespravodlivé?"
2. "Som študent strednej priemyselnej školy odbor technik v strojárstve, tento rok idem maturovať. Angličtinu som sa začal učiť v prvom ročníku, predtým som sa ju neučil. Učím sa len jeden cudzí jazyk. Prvé dva roky sme sa učili z Hotline starter učebníc a ďalšie dva z Hotline elementary učebníc. Takže vo štvrtom ročníku som na úrovni Elementary. Keďže som nerátal s tým, že budem z jazyka maturovať, venoval som sa viac odborným predmetom. Za jeden rok, teda za štvrtý ročník musím všetko dobrať, doučiť sa? Aby som dosiahol úroveň novej maturity B1? Za odpoveď vopred ďakujem spolu s ďalšími 20 spolužiakmi."
MARIÁN HANULA, Štátny pedagogický ústav:
1. Nespravodlivé to rozhodne nie je, je to naopak celkom v poriadku. Prečo sa učím cudzí jazyk? Ako niekoho presvedčím, že ho ovládam? Musím ho presvedčiť na skúške. Cieľom nových maturít je práve to, aby sa minimalizovali rôzne subjektívne vplyvy na výsledky maturity. Skúšajúci, hoci nepozná študenta, predsa dokáže rozoznať, či vie v cudzom jazyku komunikovať.
A ešte tri poznámky: Po maturite maturant obvykle absolvuje prijímacie skúšky na vysokú školu. Kto ho tam bude skúšať? Rozhodne nie učiteľ zo strednej školy. Po druhé, katalóg cieľových požiadaviek je len jeden a platí pre učiteľov každej školy, takže vás nemôžu na inej škole skúšať z niečoho, čo ste sa neučili na tej vašej. No a po tretie, maturity môžu byť organizované dvoma spôsobmi - buď "ide komisia za žiakmi" alebo "idú žiaci za komisiou". O tom, ktorý variant je efektívnejší, výhodnejší, spravodlivejší, rozhoduje škola v spolupráci s krajským školským úradom.
2. Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z anglického jazyka (úroveň B - základná) vychádzajú zo základného, pre všetkých vyučujúcich záväzného, pedagogického dokumentu - "učebných osnov". Cieľové požiadavky sú postavené tak, že na známku "dostatočný" by ich mal zvládnuť každý maturant, ktorý tento predmet absolvoval v 12-hodinovej dotácii (3 hodiny týždenne v každom roku štvorročného štúdia). Učebnicu si môže vyučujúci vybrať, no učebné osnovy musí dodržať.
Ak sú tieto predpoklady splnené a študent bol počas štúdia hodnotený známkou "dobrý" alebo lepšou, nie je dôvod na doberanie a doháňanie učiva v nejakom extrémnom rozsahu - potrebné je len zhrnutie a systemizácia učiva."
Vaše otázky ohľadom novej maturity radi privítame na adrese sona.rebrova@sme.sk.