Deťom, ktorých materinským jazykom nie je angličtina, škola bezplatne poskytuje kurz angličtiny. Približne za pol roka tak dieťa dobehne slovnú zásobu spolužiakov.
Deti sa učia len tlačené písmená
„Deti aj učitelia ju rýchlo prijali medzi seba,“ pokračuje Stanka Jánošková. „Prekvapilo ma, že na škole nie sú predmety zaradené do rozvrhu hodín a dcérka vlastne nikdy nevie, čo budú na druhý deň preberať,“ rozpráva. „Deň sa nesie v znamení ‘teoretickej‘ časti - to je čítanie z knižky, písanie písmen na tabuľu a precvičovanie do zošita, a ‘praktickej‘ časti.“
Od prvej triedy sa deti oboznamujú s prácou na počítači a v druhom ročníku sa učia používať poštu prostredníctvom e-mailov a internetu. V každej triede sú vlastné počítače, na ktorých sa môžu pred vyučovaním a po ňom hrať počítačové hry. Jánošková považuje za mínus to, že deti sa neučia písané písmo. V knihách aj písankách je len tlačený text. Už od prvej triedy sa deti učia písať na počítači.
Školský režim
Školský rok trvá od septembra do mája. Škola sa začína o osem tridsať a končí sa o tretej. Po vyučovaní sa deti môžu hrať na školskom dvore pod dohľadom vychovávateľov až do piatej či šiestej večer. Môžu chodiť aj na karate, basketbal, futbal, gymnastiku či kurz písania domácich úloh.
Trieda má približne dvadsať detí a každý rok má iné zloženie.
„V druhom ročníku ostal z dcérinej pôvodnej triedy iba jeden spolužiak. Plakala a trvalo dva-tri mesiace, kým nadviazala nové priateľstvá. Jej kamarátky totiž učiteľka rozdelila do iných tried. Ďalším dôvodom zmeneného zloženia triedy je časté sťahovanie rodín. Poznám 26-ročných Američanov, ktorí sa sťahovali štyridsaťkrát,“ hovorí Stanka Jánošková.
Hodnotenie žiakov
Žiaci sa hodnotia štyrikrát do roka. „Za vypracovanie úloh dostávajú deti v prvom ročníku veselé diplomy a hodnotenia. Dcérka dostala dvakrát aj diplom - písomnú pochvalu za študijné výsledky. Myslím, že ho dostali všetky deti,“ usmieva sa Stanka.
Vysvedčenie je vlastne odborným hodnotením osobnej úspešnosti, socializácie, študijných výsledkov, znalostí jazyka, matematiky, zdravotnej výchovy, histórie ľudstva, hudby, umenia a psychickej prípravy žiaka.
„Socializácia a osobnosť dieťa sa napríklad delí na: dodržiavanie nariadení a zvykov školy, úctu k majetku, spoluprácu a spoluhru s ostatnými, správne hodnotenie situácií či príchod do školy načas,“ konkretizuje hodnotenie Jánošková. „Činnosti detí sa hodnotia trojstupňovou stupnicou: dobre, nie až tak dobre a treba doučiť.“
Škola má dvoch psychológov
Americká škola má knižnicu, laboratóriá, počítače i vlastnú zdravotnú sestru. Deti k nej môžu prísť kedykoľvek, s úrazom či obyčajnou únavou.
Zadarmo majú prístup k telefónu a počas vyučovania môžu zavolať rodičom.
Školy majú dvoch psychológov - školského a tzv. kamaráta.
„Rodič nemusí odsúhlasiť komunikáciu dieťaťa so školským psychológom, ale nesúhlas vyvolá podozrenie, že chcete niečo zamlčať, a tak je nepísaným pravidlom komunikáciu umožniť,“ vysvetľuje Jánošková.
Ak sa dieťaťu niečo nepáči, alebo má akékoľvek problémy, môže si prísť poklebetiť s psychológom „kamarátom“. Často sa tam chodia len odreagovať, zahrať s legom či vydať zo seba hnev na nejakú situáciu.
Deti často hovoria
o svojich pocitoch
Stanka Jánošková tvrdí, že škola vie, čo má dieťa rado, ako trávi svoj čas i z akého prostredia pochádza. Dôkladne sa venuje i jeho pocitom.
„Každý pondelok prichádza školský psychológ a deti majú povíkendovú ‘relaxáciu‘. Posadajú si do kruhu, odriekajú báseň typu ‘som dobrý, všetko dokážem, pre seba aj pre ostatných…‘ Potom psychológ prejde k otázkam ako Si dnes šťastný? A prečo? A deti hovoria: Som dnes šťastná, lebo mi mamina dovolila jesť zmrzlinu. Som šťastná, lebo večer pôjde v telke môj obľúbený film. Som šťastný, lebo som mohol byť včera dlho hore. A o tie obyčajné detské pocity šťastia práve ide.“
SOŇA REBROVÁ