vyše 5500 infotechnologických firiem) sa v polovici marca vyšplhal na absolútne dejinné maximum 5132 bodov. Takmer každý burzový analytik sa v najružovejších farbách vyjadroval o internetovej budúcnosti. Stačilo, aby majitelia nových podnikov prezentovali verejnosti aspoň náznakovo logickú myšlienku o obchodovaní v celosvetovej počítačovej sieti, a hodnota príslušnej akcie ihneď vystrelila o desiatky či stovky percent. To, čo platilo, bola pekne predostretá podnikateľská idea. Nad údajnými „maličkosťami“, ako napríklad nad podnikovým ziskom, sa vtedy nezamýšľal nikto. Znakom úspešnej budúcnosti bola obrovská strata spôsobená najmä gigantickými výdavkami na marketing.
Pred rokom si však začali aktéri na parkete uvedomovať zjavnú skutočnosť: na dlhodobé prežitie musia firmy vykazovať zisk. Keď sa pozreli na bilancie dovtedajších burzových favoritov, zalial mnohých burzových augurov studený pot. Hodnota internetových firiem bola beznádejne predražená. Výsledok? Historicky jedinečný výpredaj. Spľasla kolosálna burzová bublina. Nasdaq Composite klesol za posledných 12 mesiacov na dnešnú úroveň asi 2200 bodov. Prepadol sa teda o takmer 60 percent. Inak vyjadrené: trhová kapitalizácia všetkých akcií v ukazovateli Nasdaq Composite (teda počet účastín prenásobený ich hodnotou) sa znížila o 4 000 miliárd dolárov.
Koniec negatívneho trendu je pritom v nedohľadne. Varovania akciových spoločností, že nesplnia očakávania burziánov o výške podnikového zisku, neustávajú. V posledných dňoch otriasli burzou ziskové upozornenia výrobcu počítačových čipov Intel Corporation a internetového portálu Yahoo!. Intel dôvodí, že v dôsledku ochladenia americkej konjunktúry kupujú ľudia a podniky menej počítačov. Znížený dopyt po počítačoch znamená tiež pokles predaja čipov. Yahoo! zase trpí recesiou v infotechnologickej oblasti. Mnohé „novoekonomické“ spoločnosti buď medzičasom skrachovali, alebo okresali svoje reklamné výdavky na minimum. Hlavným zdrojom príjmu spoločnosti Yahoo! je však práve reklama na vlastných internetových stránkach.
Burza platí za najlepšie fungujúci trhový mechanizmus. Kurzy akcií sa z dlhodobého hľadiska vždy približujú racionálnej výške. Každé ekonomicky nepodložené kurzové prestrelenie sa po čase vyrovná; každá bublina spľasne. Nie je tomu inak ani teraz v infotechnologickej sfére. Pokiaľ nezačnú internetové spoločnosti naozaj ziskovo podnikať, dovtedy budeme svedkami obrovských kurzových výkyvov.
Éra pekných infotechnologických vízií je za nami, vstúpili sme do epochy internetovej reality – a pravda, tá niekedy ozaj bolí, aj (a najmä) na burze.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov