Švédska jachta Nicorette počas vlaňajšieho ročníka pretekov Sydney - Hobart. Jej kapitánom bude aj tento rok Fín Ludde Ingvall. FOTO - REUTERS
Výstrel z pištole v rukách 85-ročného Raya Richmonda, jediného žijúceho člena prvej víťaznej posádky lode Rani z premiérového ročníka 1945, odštartuje v nedeľu hodinu po dvanástej jubilejný 60. ročník populárnych jachtárskych pretekov z austrálskeho Sydney do novozélandského Hobartu. Do súboja s vlnami v Tasmánskom mori sa v pretekoch, ktoré udávajú tón jachtárskemu svetu, vydá 125 lodí. Žiadne každoročné podujatie (Americký pohár či preteky okolo sveta sa konajú len raz za štyri či päť rokov) nepriťahuje toľko pozornosti médií, ako práve tieto 630 míľ dlhé preteky.
Víťazná loď vlaňajšieho ročníka austrálska Skandia i jej vlaňajší najvážnejší súper (novozélandská Zana bola pomalšia len o 14 minút), boli postavené špeciálne pre úspech na Sydney - Hobart. Rovnako si tohto roku počínal aj 48-ročný Fín Ludde Ingvall. Dvojnásobný víťaz ankety o jachtára roka (1995, 2000) neváhal so sponzorskou pomocou farmaceutickej spoločnosti investovať 5 miliónov austrálskych dolárov (3,6 milióna USD) do výroby svojej novej jachty, aby si ešte raz vychutnal pocit spred štyroch rokov.
Keď si v roku 2000 vychutnal slávu víťaza, označil Austráliu za svoj domov. Zobral manželku a tri dcéry a kúpil si malú farmu neďaleko Sydney, kde chová kone i psy. Tohto roku sa rozhodol vyrobiť najrýchlejšiu jachtu na svete. "Keby som neveril, že to dokážem, tak do toho ani nejdem. Presne takú som však aj postavil. Navyše som poskladal aj najlepšiu posádku planéty," vyhlásil Ingvall pre agentúru AAP o svojej 27 metrov dlhej lodi Nicorette.
"Je úzka, trup kladie vode len malý odpor a vo vlnách má výbornú akceleráciu. Nie je to formula jeden verzus normálne auto, ale práve malé detaily z nej robia rýchlu loď. V niektorých veciach favorizované maxilode ako Skandia či Konika Minolta majú navrch, ale v mnohých vedieme my," pokračoval Ingvall. Svojho nového "tátoša" s rovnakým menom ako vo víťaznom ročníku 2000 so sto pomocníkmi postavil za 88 dní. "Normálne to trvá rok," pochválil sa.
Len počasie nedokáže ovplyvniť. Raz mu loď poškodil silný vietor, vlani zasa trojmetrová vlna. "Dúfam, že tentoraz sa už počasie nebude hnevať," želá si Ingvall. Do pretekov Sydney - Hobart sa zamiloval v detstve na Vianoce. "Vonku bol meter snehu, mínus dvadsaťpäť a obrázky z pretekov na vtedy ešte čierno-bielej obrazovke ma dokonale fascinovali. Raz to musím skúsiť, povedal som si vtedy." Postupne jachtárstvu úplne prepadol. "Zasvätil som mu celý život," priznal sa.
Na budúci týždeň by veľmi rád pridal ďalší cenný titul do bohatej zbierky. Ktovie, možno bude atakovať aj rekord dánskej lode Open Nokia, ktorá pred šiestimi rokmi zvládla trať za 1 deň, 19 hodín a 48 minút. Rok predtým zostali preteky v tieni tragédie šiestich námorníkov, ktorých silná búrka pripravila o život. Štartové pole je odvtedy neustále pod dohľadom vrtuľníkov a sprievodných škunerov.
RASTISLAV HRÍBIK