Ak chceme, aby sa naše školstvo zmenilo, podnet musí prísť v prvom rade od rodičov, ktorí budú od škôl chcieť lepšiu kvalitu vzdelávania pre svoje deti. Zatiaľ je však prevaha tých rodičov, ktorí ju nepožadujú. Podstatné pre nich je, aby dieťa školu vychodilo - akúkoľvek.
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Ak chceme, aby bolo naše školstvo kvalitné, musí nastať silný tlak zdola - od rodičov, tvrdí učiteľ na dôchodku Ján Ondruška. Podľa neho ani zvýšenie platov učiteľov neprinesie zvýšenú kvalitu školstva. "Myslím si, že značná časť učiteľov už nie je schopná učiť lepšie, ani keby im ich nominálnu mzdu vyplácali v eurách," nedáva si pred ústa servítku.
Podľa Ondrušku školám chýba viac iniciatívy a zodpovednosti za ďalší koncepčný rozvoj. "Dôležité tiež je, aby sa rodičia začali viac pýtať, čo škola dáva ich deťom. Mali by požadovať, aby ju žiaci nielen "vychodili", ale aby sa v nej kvalitne pripravili na ďalšie vzdelávanie a život," tvrdí.
Rodičia sú však podľa neho z pohľadu aktivity a angažovanosti vo výuke a účasti na riadení škôl stále spiacou princeznou. "Mnohí sa boja byť 'videní' v škole, vysloviť svoje názory, podnety a požiadavky, aby neuškodili deťom," hovorí Ondruška.
Hlavný školský inšpektor Vladislav Rosa hovorí, že rodičia sa už pomaly začínajú pýtať na to, aké vzdelanie a možnosti škola deťom ponúkne. "Stále však veľmi veľa rodičov, najmä na vidieku, od školy očakáva čosi iné: naučiť deti disciplíne a poslušnosti."
Prieskum, ktorý na školách v Banskobystrickom kraji zorganizovalo občianske združenie Šťastné deti ukázal, že rodičia sa na dianí v škole nezúčastňujú tak často, ako by mohli, či mali. Až 76 percent z vyše 2000 rodičov sa nebolo pozrieť, ako vyzerá vyučovanie v škole, ktorú navštevuje ich dieťa. Len 37 percent pozná členov rady školy, väčšina pozná len niektorých. Viac ako polovica rodičov nevie ani to, aké má rada školy právomoci.
Väčšina rodičov tiež nevie posúdiť, ako by dopadlo, keby sa išli sťažovať na niektorého učiteľa. Je teda pravdepodobné, že takúto možnosť ešte nevyužili.