Aj takáto môže byť škola - veselá, pohodová a príjemná, prinášajúca spokojnosť rodičom aj deťom. Na obrázku Škola u Filipa v Banskej Bystrici. FOTO - ALEŠ ŠTESTKO
Veľa závisí od toho, čo od školy očakávate. Chcete, aby vaše dieťa malo výborné známky? Alebo aby veľa vedelo? Alebo by ste boli šťastní, keby do školy chodilo rado, lebo je v nej príjemne, s učiteľmi sa môže porozprávať na akúkoľvek tému a pri nezdaroch ho nekritizujú, ale mu poradia?
Ak hľadáte to posledné, možno by vám vyhovovala niektorá zo súkromných škôl. Väčšina totiž vznikla preto, lebo skupina zanietených pedagógov chcela deťom ponúknuť čosi iné ako verejné školy. Hlavné atribúty, ktorými sa snažia odlíšiť, sú: príjemné prostredie na učenie, odbremenenie od množstva domácich úloh, hodnotenie bez známok, tvorivé prostredie pri učení, rozvrh podľa potrieb detí a nie podľa zvonenia, netradičné metódy výučby.
"Mnohí si myslia, že rodičia dávajú deti do súkromných škôl preto, aby z nich vyrástli akísi elitní žiaci, aby vyrastali v luxuse. Nie je to hlavný dôvod," hovorí riaditeľka Súkromnej ZŠ Harmónia v Bratislave Ľubica Nerádová. "Máme aj rodičov, ktorí nemajú na školné peniaze, aj takých, čo ich majú naozaj málo - ale chcú svojim deťom dopriať pokojné a príjemné prostredie na učenie."
Veľa detí prichádza na súkromné školy preto, že vo verejných zažili horúce chvíle a ich rodičia nechcú, aby sa to opakovalo. Svojím zameraním by mnohé z nich spadali pod termín alternatívne, pretože sa snažia byť alternatívou k verejným školám. Juraj Droppa z banskobystrickej školy U Filipa však hovorí: "Dnes môže byť každá škola (štátna, cirkevná alebo súkromná) niečím iná, byť alternatívou k iným školám. A je len na nej, ako to voči verejnosti odkomunikuje - či ako alternatívu, alebo výhodu, prednosť, odlišnosť."
Tiež má skúsenosť, že rodičia dávajú deti do súkromných škôl preto, že v nich hľadajú ľudský prístup k deťom, a školu, ktorá je aj o niečom inom, ako o memorovaní učiva.
Čo vlastne ponúkajú "iné" školy a ako zistíte, či sú kvalitné? Aj o tom je dnešná téma.