gen, ktorá vznikla v spolupráci so Spolkovým zväzom stredne veľkých podnikov. Na prieskume sa zúčastnilo 905 malých a stredných firiem prevažne z metalurgického priemyslu, strojárstva a elektrotechnického priemyslu.
Najväčším ťahákom je východná a juhovýchodná Európa. Dve tretiny opýtaných podnikov ju označili za najdôležitejšiu výrobnú a odbytovú lokalitu. Áziu uprednostnila tretina respondentov. Medzi štátmi východnej a juhovýchodnej Európy sa ako cieľová krajina číslo jeden umiestnilo Poľsko, kam by chcelo smerovať 48,1 percenta opýtaných firiem. Za ním nasledovalo Česko so 47 percentami a tretie bolo Rusko so 34 percentami.
O Slovensko ako investičnú lokalitu prejavilo záujem 26,3 percenta opýtaných stredných nemeckých podnikov, čím sa stalo piatym najatraktívnejším štátom z 15 krajín východnej a juhovýchodnej Európy. Na posledných troch miestach sú Turecko, Bosna a Srbsko.
Ako príčinu expanzie do východnej a juhovýchodnej Európy uviedli respondenti predovšetkým konkurenčné výhody, znižovanie nákladov a blízkosť k domácemu, nemeckému trhu. Ohľadom Ázie nehrá blízkosť k domácemu trhu nijakú rolu; tu majú nemecké podniky pred očami výlučné konkurenčné a nákladové výhody.
Hlavnou prekážkou expanzie malých a stredných nemeckých podnikov do zahraničia sú jednoznačne finančné problémy spojené s týmto krokom. Viac ako štvrtina opýtaných podnikov nemá totiž k dispozícii kapitál potrebný na skok cez nemecké hranice.
Kam chcú Nemci investovať?
1. Poľsko | 48,1 % |
2. Česko | 47,0 % |
3. Rusko | 34,0 % |