Čo sa píše o nehode v kronike

Kronika Jaslovských Bohuníc píše o havárii veľmi málo. Jána Čápku, ktorý pripravuje publikáciu o Jaslovských Bohuniciach a študuje kroniku obce, text prekvapil, lebo syn dnes už nebohého kronikára pracoval v elektrárni a musel vedieť, čo sa tam stalo.

V zápise z roku 1977 sa v kronike píše: "Atómová elektráreň A1 je už v prevádzke, no vedenie nemôže byť spokojné, lebo počas chodu sa zistilo, že je veľmi poruchová. Jej výroba stála ťažké milióny, vkladala sa do nej veľká budúcnosť a dnes nespĺňa určené parametre. Pracuje v nej asi 600 robotníkov a technikov."

Za rok 1978 je v kronike poznámka, že po prekonaní ťažkostí spustili prevádzku A1 a "táto bola pre poruchu zastavená". Čápka hovorí, že o havárii nie je v kronike ani slovo. "Vtedy sa všetko zatajovalo, zahmlievalo," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Internetové stránky Slovenských elektrární o nehode nepriznávajú skoro nič. O elektrárni A1 píšu, že "po dvoch prevádzkových udalostiach bola jadrová elektráreň A1 odstavená z prevádzky v roku 1977". Na stránkach sa dá ešte nájsť, že vláda ČSSR sa rozhodla vyradiť elektráreň z prevádzky v roku 1979.

V knihe 40 rokov Atómových elektrární na Slovensku sa spomína v súvislosti s poruchami aj rok 1976: "Prvou vážnejšou poruchou bolo 5. januára 1976 vystrelenie palivového kompletu z jedného kanála reaktora pri výmene paliva za prevádzky. Poruchu zlikvidoval personál transportnej technológie utesnením otvoreného kanála zavážacím strojom."

O ďalšej vážnejšej havárii je v knihe toto: "Druhá porucha sa stala pri výmene paliva 22. februára 1977 počas montáže a následnej príprave zmontovaného palivového kompletu na zavezenie do reaktora. V palivovom článku zostalo malé množstvo dehytratačného materiálu. Ten po zasunutí kompletu do reaktora znížil prietok chladiaceho plynu. Jeho teplota začala na výstupe z kanála stúpať, palivový článok sa prehrial a prepojili sa okruhy chladiaceho plynu a moderátora. Keďže sa pri nehode poškodili viaceré technologické prvky, prototypové zariadenie prestalo byť spôsobilé na ďalšiu prevádzku."

SkryťVypnúť reklamu

(rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 646
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 410
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 266
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 407
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 730
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 931
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 282
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu