minie za darčeky priemerne 4400 korún.
Výsledky prieskumu sčasti potvrdzujú aj obchodníci. Riaditeľ bratislavského hypermarketu Hypernova Ján Škrdla vraví, že najčastejšie ľudia nakupujú hračky, spotrebnú elektroniku a video a DVD tituly. "Z hračiek je najväčší záujem o autodráhy a autá na diaľkové ovládanie. Pre dievčatá zase dominujú bábiky Chou-Chou," hovorí Škrdla.
Dana Solčianska zo spoločnosti NAY, ktorá predáva elektroniku, tvrdí, že v predvianočnom období sa najlepšie predávajú televízory, domáce kiná a kombinované chladničky s mrazničkou.
Prieskum TNS odhalil, že štedrejšie Vianoce budú v bohatších regiónoch. Najviac plánujú za darčeky minúť Bratislavčania s vysokoškolským vzdelaním. Každého z nich vyjdú vianočné darčeky priemerne na 7 270 korún. Najmenej investujú do darčekov obyvatelia Prešovského kraja so základným vzdelaním. Za darčeky minú asi 3340 korún.
Okrem toho prieskum ukázal, že existujú značné rozdiely medzi predstavami nakupujúcich a želaniami obdarovaných. Napríklad oblečenie pod stromček kúpi zhruba 64 percent ľudí, no takýto darček si želá len 42 percent opýtaných. Ešte väčší rozdiel je pri bežnej kozmetike. Ako darček ju nakúpi 57 percent respondentov. Pod stromčekom ho chce vidieť len 28 percent ľudí.
Najviac sklamaní zostanú tí, ktorí túžia po fotoaparáte alebo po videokamere. Praje si ich 13,2 percenta ľudí, no našlo sa len 1,9 percenta respondentov pripravených kúpiť ich. Podľa prieskumu chce dostať pod stromček hračky len 2,4 percenta opýtaných, hoci ich kupuje až 45 percent z nich. Je to však spôsobené tým, že na otázky odpovedali respondenti starší ako 15 rokov. (pcs)