Firmy podnikajúce v tomto odvetví sa delia na dve skupiny - Tatra Credit, prostredníctvom siete Triangel, alebo Drukos Komfort predávajú prostredníctvom svojich katalógov. Nakúpený tovar sa majetkom zákazníka, hoci ho môže používať, stáva až po zaplatení poslednej splátky.
Druhú skupinu splátkových predajcov tvoria firmy, ktoré poskytujú spotrebiteľské úvery. Spoločnosti ako Home Credit a GE Capital Multiservis majú dohody s bežnými predajcami v obchodoch a za tovar im zaplatia oni. Zákazník potom spláca pôžičku aj s úrokmi.
Nákup na splátky kúpený tovar predraží. Spravidla však nie viac ako o dvadsať percent. Výška úroku závisí od akontácie a času splácania. Čím je akontácia vyššia a čas splácania kratší, tým je tovar v konečnom dôsledku lacnejší. Stáli zákazníci si už s akontáciou nemusia robiť starosti a stačí im, ak si obstarajú kartu, ktorú predajca dáva zákazníkom, s ktorými má dobré skúsenosti.
Splátkoví predajcovia sa zhodujú v jednom: „Nakupujú hlavne mladí. Väčšina zákazníkov nemá viac ako tridsať rokov,“ tvrdia. Podľa nich hrajú dôležitú úlohu predovšetkým ich prázdne peňaženky. Ľudia totiž čoraz viac využívajú možnosť nakupovania na splátky práve preto, že nemajú dosť peňazí na tradičný nákup.
Napriek tomu sa splátkovým predajcom v chudobných regiónoch príliš nedarí.
Slováci sú pri platení splátok poctiví. Napríklad v Maďarsku nezaplatí každý desiaty zákazník, na Slovensku je neplatičov o polovicu menej. V týchto prípadoch postupujú splátkoví predajcovia rôzne - niektorí tovar po dohode s príslušnými orgánmi zexekvujú, iní neplatiča zažalujú za neplnenie zmluvy, ktorú podpísal pri nákupe. Tento spôsob využívajú hlavne firmy, ktoré poskytujú spotrebiteľské úvery. (tv)