
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Predstava nákupu darčekov akoby zadarmo sa už aj u nás stala pre mnohých ľudí nielen príťažlivou, ale aj uskutočniteľnou. Slováci sa za posledné tri roky naučili žiť na dlh a čoraz častejšie kupujú to, na čo práve nemajú.
Tí, čo to už raz vyskúšali, sú ochotní si znova požičať, aby si mohli kúpiť nejaké veci skôr, ako by na ne našetrili. Ak splácajú napríklad televízor postupne, zdá sa im, že rodinný rozpočet až tak veľmi neutrpí.
Viacerí predajcovia tvrdia, že ľudia čoraz viac využívajú možnosť nakupovania na splátky práve preto, že nemajú dostatok peňazí na tradičný nákup. „Na druhej strane v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou sa nákup na splátky veľmi neuplatňuje, keďže hlavnou podmienkou pri uzatváraní zmlúv je, aby bol kupujúci zamestnaný,“ zhodujú sa.
Boom žitia na dlh a blížiace sa sviatky priniesli ostrý konkurenčný boj hlavne splátkových predajcov. Zbraňami sú ceny a rôzne akcie. Banky sa predháňajú v reklame a pri poskytovaní spotrebných úverov si konkurujú úrokmi, splátkoví predajcovia využívajú na prilákanie zákazníkov rôzne druhy akcií. Najviac ich je teraz pred Vianocami a spoločné majú to, že akýkoľvek nákup pod stromček zaplatí spotrebiteľ až na budúci rok.
Pripojili sa dokonca aj niektoré lízingové spoločnosti. Obdarovať manželku autom nie je bežné, ale ak kupujúci môže začať splácať neskôr alebo v okamihu kúpy nemusí zaplatiť nič, šetrí peniaze, ktoré sa dajú minúť na darčeky.
Pri nákupe bez peňazí treba vedieť, o koľko bude tovar drahší. Netreba zabudnúť aj na to, koľko úverov je rodina schopná od Nového roka splácať, aby sa nedostala do finančných problémov.
Najčastejšie sa bez peňazí nakupuje na splátky dojednané priamo v obchode. Je to drahšie, ako nakupovať cez katalógy splátkových predajcov, ale spotrebiteľ aspoň v skutočnosti vidí, čo kupuje. Bankové úvery sú najlacnejšie, ale dlhšie a ťažšie sa vybavujú.
TOMÁŠ VELECKÝ, GABRIEL KÁDASI