Tradične viac predávajú obchody s elektronikou. Najväčší záujem je o videá, televízory, domáce kiná a veže. Zriedkavosťou nie je ani nákup vežových zostáv drahších ako dvadsaťtisíc korún. Niektorí predajcovia tvrdia, že ľudia nakupujú aj menšie magnetofóny s CD-prehrávačmi do šesťtisíc korún, najmä pre malé deti. Obchodníci očakávajú nápor až v budúcom týždni, keď by sa malo nakupovať dva- až trikrát viac ako v bežných mesiacoch. Najväčší záujem je o splátkový predaj.
Kupuje sa asi dvakrát viac počítačov. Letia najmä lacnejšie počítačové zostavy od 25- do 30-tisíc korún. V jednej z predajní Computer Center predajú aj dve denne a počítajú, že predaj ešte vzrastie.
Banskobystričania však skupujú najmä hračky. Záujem je najmä o lego stavebnicu Harry Potter. V jednej z predajní predali hru za jedenásťtisíc. Priemerne sú rodičia ochotní dať za hračky dve-tritisíc.
Zo športových potrieb ľudia nakupujú najmä lyže a lyžiarky, vetrovky a zimné športové topánky.
Kožuchy podľa našich informácií už približne tri roky nejdú na odbyt ani ako darčeky na Vianoce.
Na východe chýbajú peniaze
Vybrať darček v Košiciach nie je problém. Tovaru je dosť, chýbajú len peniaze.
„V obchode s odevmi pracujem dvadsaťpäť rokov. Ale na také katastrofálne Vianoce sa veru nepamätám,“ rozčarovane hovorí majiteľka predajne Špička Anna Špičková. Jej obchod je jedným z tých, ktoré sleduje Štatistický úrad, takže majiteľka má prehľad. „V roku 1996 sme predali osemsto pánskych plášťov. Ak ich tento rok predáme sto, môžeme byť radi.“
Ľudia kupujú drobnosti – kusový tovar, košele, viazanky, spodnú bielizeň, pyžamá. „Ani sa nečudujem. Dostali sme čerstvé výsledky prieskumu. Na východe je najnižšia kúpna sila obyvateľov.“
Biedu potvrdzuje aj mladá spolumajiteľka hračkárstva DAK. „Predajňu sme museli zrušiť. Hypermarketom jednoducho nemôžeme konkurovať. Ich predajné ceny sú často nižšie ako naše nákupné.“
Nájsť v Košiciach obchod s hračkami je naozaj umenie. Zo Starého Mesta, kde sa už tradične sústreďuje nákupná horúčka, ich jednoducho vytlačili obchodníci s inými komoditami.
Rekordy v množstve predaného tovaru budú zrejme lámať predajcovia elektroniky. „Denné tržby sú zanedbateľné. Až 80 percent našich zákazníkov využíva splátkový systém. Len jedna pätina platí v hotovosti. Treba priznať, že nebyť možnosti kúpiť si trebárs televízor na splátky, vianočné nákupy by boli skromnejšie,“ hovorí Vladimír Vaňo, vedúci predajne Echo Elektronik Centrum.
Podobný názor má aj Jozef Lukáč, vedúci Drukos Elektra: „Na Západe žijú ľudia na dlh. Lenže to je spôsob ich života. Aj u nás síce stále viac ľudí využíva možnosť nákupu na splátky, ale skôr ich k tomu núti insolventnosť.“
Hračky a kuchárske knihy
V Žiline sa pred Vianocami kupujú najmä hračky, kozmetika, oblečenie, knihy. V kníhkupectvách si pýtajú Harryho Pottera, v papiernictve a hračkárstve všetko, čo s ním súvisí. Obaly, nálepky, škatule na hračky.
„Na dračku idú kuchárske knihy, viac ako predtým. Mám pocit, že ich kupujú hlavne manželia svojim emancipovaným polovičkám,“ smeje sa manažérka z Tesca. Obľúbeným darčekom pre celú rodinu sa stávajú televízory a videá.
„Sú takí, ktorí prídu a vedia, čo chcú. Väčšina ľudí sa však najprv poprechádza, popozerá a až potom si vyberie,“ hovoria obchodníci.
(wm, aha, sen)