
(Ceny sú orientačné, závisia od značky predajne, niektoré ceny sú akciové)
BRATISLAVA – Ak človek behá po obchodoch, ale nevie, čo chce, riskuje, že kúpi presne to, čo si želajú obchodníci. Ak vie, čo chce, a behaním po obchodoch len napĺňa svoju predstavu, je to tá lepšia situácia. Pasce predavačov však naňho číhajú aj v tomto prípade.
„Slovák je už raz taký – naletí na akýkoľvek neobvyklý, zatraktívnený predaj,“ hovorí prezidentka Fóra spotrebiteľov Marta Černá. Na mysli má agresívne lákadlá a akcie super- a hypermarketov, ktoré presviedčajú zákazníka, že potrebuje práve to, čo ponúkajú.
Na slovenskom predvianočnom trhu sa im darí. Tržby sa šplhajú vyššie ako vlani. Podľa Černej sú dva druhy spotrebiteľov: prvý vytrénovaný na odkladanie spotreby a druhý pripravený okamžite míňať a prejedať peniaze. Kým prvý typ si hovorí – keď budem mať viac, dokážem si kúpiť aj niečo lepšie, druhý nemá zábrany a nedokáže kúpe odolať.
„Keby u nás existovala v zahraničí bežná možnosť do týždňa vrátiť výrobok, odhadujem, že tridsať percent nákupov by sa vrátilo späť. Ľudia až doma zistia, že kúpili, čo nepotrebujú. Alebo pochopia, že v hypermarketoch im často ponúkajú výbehové druhy elektroniky a iných výrobkov, aké už v zahraničí vyradili,“ myslí si Černá. Slováci sú podľa nej nepomerne rozhadzovačnejší než Česi.
Podľa odborníka na obchod Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno je však predvianočný spotrebiteľský kôš u nás i v Čechách približne rovnaký. „Tu i tam sa kupujú typické spotrebné tovary ako športové potreby, kozmetika, oblečenie a z väčších biela technika a elektronika. Rozdiely sú v zdroji financovania – v Čechách za posledné dva víkendy nestačili zásobovať bankomaty miliónovými sumami, toľko sa z nich vyberalo, aj keď je rozšírené i platenie kartou. Pre Slovensko je príznačné, že sa do obehu dostali obrovské sumy z vyplatenia dlhopisov. Navyše nastal boom nákupov na splátky.“ Povahe Slovákov podľa neho vyhovuje, že si neprepočítajú platbu a v konečnom dôsledku tovar preplatia.