Boom žitia na dlh a blížiace sa sviatky priniesli ostrý konkurenčný boj splátkových predajcov. Zbraňami sú ceny a rôzne akcie. Banky sa predháňajú v reklame a pri poskytovaní spotrebných úverov si konkurujú úrokmi, splátkoví predajcovia využívajú na prilákanie zákazníkov rôzne druhy akcií. Spoločné majú to, že akýkoľvek nákup pod stromček zaplatí spotrebiteľ až na budúci rok, hoci to bude viac.
Slováci nakupujú viac, ako potrebujú, a týka sa to aj vianočných darčekov. Dnes sa v obchodoch najviac predávajú hračky a elektronika.
„Sme za to, aby sa deťom dávali hračky vo vyváženom pomere - aj klasické, aj moderné,“ hovoria mladí manželia v hračkárstve Dráčik v bratislavskom Poluse. Podľa inej zákazníčky Kataríny Kľúčikovej by darček, ktorý vyberú dospelí pre svoje dieťa, nemal presiahnuť tisícku. Skutočnosť je však iná. Predavači v rôznych mestách sa zhodujú, že bežne sa kupuje deťom pod stromček za dve-tri tisícky a v prípade najnovšieho trháka, lega Harry Potter aj za tri- až šesťtisíc.
A ako vyberá darčeky Magda Vášáryová? „Kupujem veľmi málo darčekov, ale sú to veci, ktoré si človek nekúpi sám. V tom vidím zmysel darčeka. Niečo, čo prekvapí, rozosmeje. To je ten zmysel.“ (ru, gk, tv)
Viac v rubrike SPLÁTKY