Slovensko dopláca na nekoordinovaný prístup

ANKETA

1. Ako hodnotíte postavenie Slovenska a. Bratislavy v oblasti kongresovej turistiky, napríklad v porovnaní s ostatnými postkomunistickymi krajinami?

2. V čom vidíte hlavné príčiny daného stavu? Čo sú podľa vás najväčše chyby, ktoré sa robia? Aké sú vychodiská z takejto situácie?

Ľudmila Novacká, Ekonomická univerzita v Bratislave

1. Postavenie Slovenska v kongresovom cestovnom ruchu sa postupne zlepšuje. Svedčí o tom už niekoľko kongresových podujatí, či politických summitov, ktoré Slovensko úspešne zvládlo. Pre Slovensko je však veľmi ťažké dostať sa do rovnocennej pozície na kongresovom trhu v porovnaní so susednou Českou republikou, Maďarskom, čiastočne aj Poľskom. Tieto krajiny sa okamžite chopili príležitosti v období posledného desaťročia 20. storočia. Proces získavania ich významnej pozície v stredoeurópskom meradle a čiastočne na európskej, ba dokonca i svetovej úrovni, bol komplexnejší a vyvíjal sa koordinovanejšie v troch základných líniách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Po prvé: Rekonštrukcia a výstavba hotelových objektov, pričom sa veľký počet týchto hotelov začlenil do systému medzinárodných hotelových reťazcov. Pre rokovania na európskej alebo celosvetovej úrovni v týchto krajinách vybudovali alebo zmodernizovali mimoriadne potrebné aspoň jedno kvalitné veľkokapacitné kongresové (convention) centrum, ktoré môže bez problémov pojať viac ako tisíc účastníkov.

Po druhé: Rozširovanie leteckej dopravy ČSA, MALÉV, LOT, t. j. zvyšovanie počtu pravidelných liniek a počtu destinácií leteckých spoločností uvedených krajín.

Po tretie: Operatívne fungujúca marketingová inštitúcia typu Convention bureau, ktorá dokáže podporovať predaj ponuky danej krajiny na trhu kongresového cestovného ruchu a koordinovať uspokojenie ponuky na jednej strane a dopytu na strane druhej.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto procesy sa na Slovensku ešte dodnes neudiali v dostatočnom rozsahu. Takže pokiaľ sa my musíme snažiť dobehnúť spomínané krajiny, tieto už cielia do svetovej konkurencie, ktorá je veľmi silná na všetkých kontinentoch. Pre všetky stredoeurópske krajiny je však v súčasnosti veľmi vhodné obdobie, pretože sú považované za bezpečné a pre európsku klientelu relatívne bezproblémovo dostupné.

2. Hlavné príčiny som už naznačila. Treba však dodať, že kongresový produkt netvorí len rokovanie v kongresovej sále, či v rokovacích miestnostiach. Sprievodný program sa môže stať svojou príťažlivosťou, atraktívnosťou rovnocennou súčasťou tohto produktu. Aby sme dosiahli mimoriadnu kvalitu pre náročného účastníka kongresového cestovného ruchu - je potrebná spolupráca podnikateľských subjektov, štátnej správy a samosprávy i verejného sektoru. Takže DMC, hotely, reštaurácie, dopravné spoločnosti, kultúrne inštitúcie, radnice, ministerstvá, profesijné asociácie i nadácie musia nájsť pri organizovaní kongresových podujatí spoločnú reč. Aj keď ide o biznis, treba pochopiť, že ide o spoločný biznis, ktorý bude úspešný práve v podmienkach spolupráce uvedených subjektov.

SkryťVypnúť reklamu

Ing. Jana Kozubová, magistrát hl. mesta Bratislavy

1. Podľa informácií, ktoré máme k dispozícii, sa Slovenská republika a v rámci toho aj Bratislava zaraďuje v oblasti kongresového cestovného ruchu na posledné miesto medzi okolitými krajinami. Na objektívne hodnotenie by sme museli mať k dispozícii aspoň počty podujatí, ktoré sa realizovali v Bratislave. Skutočnosť, že ich nemáme, svedčí o našom celkovom zaostávaní. Česká republika a Maďarsko sa vo svetovej štatistike kongresového cestovného ruchu dostali do prvej tridsiadky štátov. Tieto popredné pozície zaujímajú obidve krajiny najmä vďaka svojim hlavným mestám: Prahe patrí 17. priečka na sveta, Budapešť je osemnásta. Bratislava si ešte nestačila vydobiť primeranú pozíciu v silnej konkurencii tohto odvetvia.

SkryťVypnúť reklamu

2. Problém nespočíva len vo veľkosti a počte priestorov vhodných na usporiadanie kongresov či konferencií. Kongresová turistika je náročná na marketing, organizáciu a spôsob získavania významných kongresových podujatí. Pretože ide o najlukratívnejší segment cestovného ruchu, konkurencia je tu veľmi ostrá. Pokiaľ sa niekde koná významné medzinárodné podujatie, dostáva sa do pozornosti aj miesto konania. Z toho pramení záujem štátov a najmä miest podieľať sa na získavaní čo najväčšieho počtu kongresov a významných medzinárodných konferencií. Ich organizácia si však vyžaduje koordinovanú spoluprácu všetkých subjektov, ktorých sa kongresový cestovný ruch týka. Sú to najmä špecializované cestovné kancelárie, organizátori podujatí, hotely, hrady, zámky, konferenčné centrá, dopravné a cateringové spoločnosti, prekladatelia, hostess agentúry a podobne. Združujú sa do spoločnej organizácie - tzv. Convention Bureau - ktorá garantuje vysokú kvalitu služieb pre tieto podujatia a spolu so štátnymi a mestskými organizáciami usiluje o získavanie podujatí, zúčastňuje sa špecializovaných veľtrhov a výstav, je členom medzinárodných kongresových organizácií. U nás je, žiaľ, takáto kooperácia podnikateľov, mesta a štátu len v začiatkoch. Bratislava začala na tomto poli vyvíjať viaceré aktivity. Sme členom Európskej federácie kongresových miest, ktorej zasadnutie sa v tomto roku konalo práve v Bratislave. V apríli prvýkrát prezentovalo kongresovú ponuku mesto Bratislavy na medzinárodnom veľtrhu kongresového a incentívneho cestovného ruchu IMEX vo Frankfurte nad Mohanom a pripravuje sa katalóg kongresového a incentívneho cestovného ruchu. Plánujeme osloviť podnikateľov na spoluprácu a väčšiu aktivitu pri prezentácii mesta v oblasti kongresovej turistiky, pretože bez partnerstva a koordinového postupu nie je možné obstáť v silnej konkurencii okolitých štátov.

SkryťVypnúť reklamu

Viera Norisová, Slovenská agentúra pre cestovný ruch

1. Za posledné roky vzrástol záujem o túto formu cestovného ruchu a bolo by veľkou škodou nevyužiť ho aj na Slovensku. Ide totiž o "dovoz" vysoko solventnej klientely. Na organizovanie veľkých a stredne veľkých kongresov je na Slovensku k dispozícii pomerne málo vhodných zariadení. Viacero hotelov má dobré podmienky na organizovanie menších kongresových podujatí a konferencií do približne 300 účastníkov. Tieto hotely majú dostatočnú kapacitu gastronomických zariadení a pomerne dobrá je ich technická vybavenosť - nové, zrekonštruované a technicky dobre vybavené konferenčné priestory.

Takéto zariadenia sa nachádzajú najmä v Bratislave, vo vybraných strediskách cestovného ruchu (Vysoké Tatry, Nízke Tatry), v niektorých kúpeľoch (Piešťany, Trenčianske Teplice) a vo väčších mestách (napr. Košice, Banská Bystrica, Žilina, Nitra, Trenčín).

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska kongresového CR má prvoradý význam hlavné mesto SR Bratislava. Je to dané jednak jeho polohou v blízkosti hraníc s Rakúskom a Maďarskom, dobrým dopravným spojením po cestách i železnicou, jednak čoraz viac sa rozširujúcim leteckým spojením Bratislavy so svetovými metropolami, vybudovanou infraštruktúrou, najväčším zastúpením relevantných ubytovacích kapacít vysokých kategórií, zaujímavým okolím, množstvom kultúrnych a historických pamiatok, ako aj imidžom mesta, ktorý hrá nemenej dôležitú úlohu pri rozhodovaní o konaní kongresovej akcie.

Prekážkou v intenzívnejšom rozvoji kongresového cestovného ruchu je nedostatok zariadení s väčšou kapacitou (nad 300 účastníkov), nedostatočne rozvinutá vnútroštátna letecká doprava a nedobudovaná diaľničná sieť a infraštruktúra.

SkryťVypnúť reklamu

Pri porovnaní Slovenska s ostatnými krajinami V4 Slovensku chýbajú hotely najvyššej kategórie (5*), ako aj multifunkčné kongresové centrum s kapacitou vyššou ako 2000 miest, pričom okolité metropoly takýmito kapacitami disponujú. Určite by pomohla aj dostavba objektu Slovenského národného divadla v Bratislave ako dejiska takýchto veľkých podujatí.

2. V okolitých krajinách sú súčasťou štátnej propagácie krajiny v zahraničí aj organizačné zložky príslušných národných úradov pre cestovný ruch, ktoré sa špecializujú na propagáciu kongresových možností danej krajiny. V tomto roku SACR vytvorila špecializované oddelenie pre kongresový cestovný ruch. Jeho úlohou je propagovať Slovensko v zahraničí ako destináciu pre kongresy, konferencie a incentívu. Propagácia je zameraná na subjekty, ktoré organizujú kongresy, konferencie, semináre s odbornou tematikou, ako aj motivačné cesty, odborné exkurzie a tematické zájazdy, hradené zvyčajne zamestnávateľom, ktorý má záujem na zvyšovaní kvality alebo rozšírení odborného obzoru svojich pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Oddelenie kongresového ce-stovného ruchu SACR si dalo za prvoradý cieľ zmapovať kongresové možnosti na Slovensku a vytvoriť databázu vo forme tzv. Congress Guide na takej úrovni, ako ho poznáme z okolitých krajín. Oslovili sme hotely s kongresovými kapacitami, aby nám poskytli svoje podklady pre katalóg, ako aj profesionálnu prezentáciu na CD a DVD nosičoch. S rovnakým cieľom sme nadviazali spoluprácu aj s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy, so Slovenskou asociáciou kongresového a motivačného cestovného ruchu.

Prvou zahraničnou aktivitou oddelenia v tomto roku bola účasť na veľtrhu IMEX Frankfurt a spoločný medzinárodný workshop kongresového a incentívneho CR krajín V4 v Holandsku. V pláne marketingových a propagačných aktivít roku 2005 v spolupráci so zahraničnými zastúpeniami SACR máme aj rôzne zahraničné podujatia v oblasti kongresového a incentívneho cestovného ruchu (veľtrhy a výstavy, prezentácie, workshopy slovenských a zahraničných obchodných subjektov aktívnych v tomto segmente, infocesty zahraničných novinárov na Slovensko, inzercia v zahraničných médiách a pod.). SACR si tiež dala za cieľ stať sa členom prestížnej medzinárodnej organizácie ICCA (Medzinárodná asociácia pre kongresový a konferenčný CR).

SkryťVypnúť reklamu

(rbs)

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 639
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 397
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 727
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 236
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 397
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 752
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 923
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu