V domácom veľtrhovom dianí za posledné dva roky pokračuje profilácia trhu s počtom podujatí, ktorý sa pomaly blíži k číslu 100. Pokračuje postupná stabilizácia odvetvia, ktorá sa začala v roku 2001 a vývoj naberá pozitívne trendy s medziročným rastom trhu približne o 10 percent. Možno odhadovať, že naše domáce podujatia zaregistrujú na sklonku roka 2004 asi 7600 vystavovateľov, z ktorých asi 1200 predstavujú zahraniční. Vyplynulo to zo sledovania vývoja u organizátorov výstav.
Ako boli spokojní samotní vystavovatelia? Zo vzorky 630 vystavovateľov až sedemdesiatdeväť percent z nich považovalo svoju veľtrhovú prezentáciu za úspešnú, 81 % firiem vyjadrilo presvedčenie, že sa zúčastnia aj na budúcoročnom podujatí.
Vystavujúce firmy zvyčajne vynakladajú na veľtrhovú prezentáciu približne 2 až 5 percent z rozpočtu firmy. Uviedlo to viac 30 percent spoločností. V 91 % firmách bol ich podiel z rozpočtu väčší alebo rovnaký ako v predchádzajúcom roku.
Vystavujúce firmy si prenajali približne 320 000 m2 výstavnej plochy. Organizátori, ktorí v súčasnosti disponujú 44 výstavnými halami s celkovou kapacitou 96 000 m2 krytých a 83 000 m2 voľných plôch, na svoje podujatia prilákali približne 850 000 návštevníkov, z nich asi 6 % predstavovali účastníci zo zahraničia.
Slovenské veľtrhové podujatia sú orientované predovšetkým pre malé a stredné firmy.
Potvrdzuje to i zistenie, že štruktúra slovenských vystavovateľov z hľadiska počtu zamestnancov sa za posledný rok príliš nezmenila. Objem priamych obchodov realizovaných na veľtrhoch v SR možno odhadnúť za tohtoročné obdobie na 3,4 - 4 miliardy Sk.
A hoci priemerný počet 91 obchodných kontaktov realizovaných na veľtrhu je pomerne zaujímavý, veľké rozpätie medzi maximálnym a minimálnych počtom (56 min. a 167 max.) poukazuje na pomerne veľké rozdiely, čo môže súvisieť nielen s kvalitou podujatia z hľadiska dopytu a ponuky, ale aj rôznu úroveň prípravy na podujatie.
V roku 2005 je plánovaných v SR 106 veľtrhov a výstav.
Výsledky prieskumu Centrexu
Zaujímavé výsledky priniesol prieskum Stredoeurópskej únie výstavníckej štatistiky Centrex, na ktorom sa zúčastnilo približne 3000 návštevníkoch 11 veľtrhov a výstav v Poľsku, Českej republike, Maďarsku, Slovensku a Ukrajine. Z prieskumu vyplynulo napríklad, že veľtrhové podujatia sú naďalej populárne a sú schopné adaptovať sa na aktuálne požiadavky trhu. Väčšina respondentov sa zúčastnila na 2 - 3 veľtrhových podujatiach za rok. Viac ako polovica sa vopred nepripravovala na ich návštevu, vzdialenosť nezohrávala pri plánovaní účasti významnú úlohu u 30 - 35 % návštevníkov. Návštevníci strávili pri jednodňovej návšteve na veľtrhu 8-9 hodín. Priemerný návštevník podujatia "business to business" o jeho skúsenostiach informuje 6 ďalších ľudí, u "business to consumers" podujatí 5,5. U B2B podujatí 53 % respondentov potvrdilo, že na podujatie prišli aj ich nadriadení. Návštevníci hľadali predovšetkým nové produkty, informácie a nápady. Veľtrhy a výstavy zostali však naďalej veľmi atraktívne aj z hľadiska trávenia voľného času.
Autor: MAREK BALUŠKA, Agrokomplex-Výstavníctvo Nitra