Aká je situácia s veľtrhmi na Slovensku?

V domácom veľtrhovom dianí za posledné dva roky pokračuje profilácia trhu s počtom podujatí, ktorý sa pomaly blíži k číslu 100. Pokračuje postupná stabilizácia odvetvia, ktorá sa začala v roku 2001 a vývoj naberá pozitívne trendy s medziročným rastom ...

V domácom veľtrhovom dianí za posledné dva roky pokračuje profilácia trhu s počtom podujatí, ktorý sa pomaly blíži k číslu 100. Pokračuje postupná stabilizácia odvetvia, ktorá sa začala v roku 2001 a vývoj naberá pozitívne trendy s medziročným rastom trhu približne o 10 percent. Možno odhadovať, že naše domáce podujatia zaregistrujú na sklonku roka 2004 asi 7600 vystavovateľov, z ktorých asi 1200 predstavujú zahraniční. Vyplynulo to zo sledovania vývoja u organizátorov výstav.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako boli spokojní samotní vystavovatelia? Zo vzorky 630 vystavovateľov až sedemdesiatdeväť percent z nich považovalo svoju veľtrhovú prezentáciu za úspešnú, 81 % firiem vyjadrilo presvedčenie, že sa zúčastnia aj na budúcoročnom podujatí.

SkryťVypnúť reklamu

Vystavujúce firmy zvyčajne vynakladajú na veľtrhovú prezentáciu približne 2 až 5 percent z rozpočtu firmy. Uviedlo to viac 30 percent spoločností. V 91 % firmách bol ich podiel z rozpočtu väčší alebo rovnaký ako v predchádzajúcom roku.

Vystavujúce firmy si prenajali približne 320 000 m2 výstavnej plochy. Organizátori, ktorí v súčasnosti disponujú 44 výstavnými halami s celkovou kapacitou 96 000 m2 krytých a 83 000 m2 voľných plôch, na svoje podujatia prilákali približne 850 000 návštevníkov, z nich asi 6 % predstavovali účastníci zo zahraničia.

Slovenské veľtrhové podujatia sú orientované predovšetkým pre malé a stredné firmy.

Potvrdzuje to i zistenie, že štruktúra slovenských vystavovateľov z hľadiska počtu zamestnancov sa za posledný rok príliš nezmenila. Objem priamych obchodov realizovaných na veľtrhoch v SR možno odhadnúť za tohtoročné obdobie na 3,4 - 4 miliardy Sk.

SkryťVypnúť reklamu

A hoci priemerný počet 91 obchodných kontaktov realizovaných na veľtrhu je pomerne zaujímavý, veľké rozpätie medzi maximálnym a minimálnych počtom (56 min. a 167 max.) poukazuje na pomerne veľké rozdiely, čo môže súvisieť nielen s kvalitou podujatia z hľadiska dopytu a ponuky, ale aj rôznu úroveň prípravy na podujatie.

V roku 2005 je plánovaných v SR 106 veľtrhov a výstav.

Výsledky prieskumu Centrexu

Zaujímavé výsledky priniesol prieskum Stredoeurópskej únie výstavníckej štatistiky Centrex, na ktorom sa zúčastnilo približne 3000 návštevníkoch 11 veľtrhov a výstav v Poľsku, Českej republike, Maďarsku, Slovensku a Ukrajine. Z prieskumu vyplynulo napríklad, že veľtrhové podujatia sú naďalej populárne a sú schopné adaptovať sa na aktuálne požiadavky trhu. Väčšina respondentov sa zúčastnila na 2 - 3 veľtrhových podujatiach za rok. Viac ako polovica sa vopred nepripravovala na ich návštevu, vzdialenosť nezohrávala pri plánovaní účasti významnú úlohu u 30 - 35 % návštevníkov. Návštevníci strávili pri jednodňovej návšteve na veľtrhu 8-9 hodín. Priemerný návštevník podujatia "business to business" o jeho skúsenostiach informuje 6 ďalších ľudí, u "business to consumers" podujatí 5,5. U B2B podujatí 53 % respondentov potvrdilo, že na podujatie prišli aj ich nadriadení. Návštevníci hľadali predovšetkým nové produkty, informácie a nápady. Veľtrhy a výstavy zostali však naďalej veľmi atraktívne aj z hľadiska trávenia voľného času.

SkryťVypnúť reklamu

 

Autor: MAREK BALUŠKA, Agrokomplex-Výstavníctvo Nitra

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 722
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 522
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 535
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 521
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 471
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 039
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 198
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu