Hoci niektoré výstavnícke spoločnosti ešte finišujú s poslednými výstavnými akciami, organizátori vo všeobecnosti prejavujú s rokom 2004 spokojnosť. "Výstavníctvo kopírovalo pozitívny vývoj ekonomiky," vysvetľuje šéf nitrianskeho výstaviska Ladislav Švihel. "Výstav-nícka scéna v tomto roku nezaznamenala žiadne negatívne turbulencie. Od roku 2001 dochádza ku kvantitatívnemu i kvalita-tívnemu zlepšovaniu."
Podobne hodnotí situáciu aj Dušan Kováč zo spoločnosti BB Expo, ktorá organizuje výstavy a veľtrhy v Banskej Bystrici. "Rok 2004 bol výrazne lepší v porovnaní s predchádzajúcim a vôbec najlepší za posledných päť rokov. Tieto roky boli totiž poznačené ekonomickou depresiou a aj zaostávaním nášho regiónu. Výstavníctvo je nastaveným zrkadlom ekonomického i regionálneho rozvoja." V tejto súvislosti treba pripomenúť, že určité výstavné podujatia regionálneho charakteru nedosiahli vždy pozitívne výsledky. "Pre-trváva stagnácia a ani rôzne vnútorné impulzy neprinášajú vzostup," potvrdil Marián Kováč z 1. košickej výstavníckej spoločnosti. "V súčasnosti je naozaj ťažké nájsť niektorú komoditu, ktorá by sa vedela samostatne presadiť na regionálnom výstavníckom trhu."
Najväčší organizátori výstav a veľtrhov, ktorí hodnotia tohtoročnú situáciu pozitívne, za jeden z dôležitých faktorov úspechu považujú aj vstup Slovenska do Európskej únie a rast záujmu o našu krajinu. "Netreba však zabúdať, že európsky trh je z pohľadu výstavníctva charakteristický obrovským počtom výstavných areálov a podujatí. Navyše naj-dôležitejšie európske veľtrhové centrá venovali obrovské investície na rozvoj vlastných areálov a služieb," pripomína Ladislav Švihel. "Okrem inovačnej iskry musia mať podujatia veľmi kvalitné služby. Veľtrhy a výstavy sú predovšetkým o službách. A tie sa musia čo najviac zdokonaľovať a individualizovať napríklad podľa kritérií presnosť, ochota, včasnosť. Samozrejme, že úlohu zohrávajú aj faktory prostredia, ako napríklad imidž krajiny či mesta, veľkosť potenciálneho trhu."
Podľa generálneho riaditeľa bratislavskej Incheby Alexandra Rozina sa výstavný priemysel musí presadiť v konkurencii nových druhov médií a marketingových nástrojov. "Avšak ani prienik internetu do všetkých oblastí nášho života a stále rafinovanejšie kampane reklamných agentúr nemôžu nahradiť priamy a osobný kontakt so zákazníkom. Sila veľtrhov a výstav spočíva práve v ich interaktívnej povahe. Poslaním organizátorov veľtrhov a výstav je pomáhať zástupcom hospodárskych kruhov napĺňať ich stratégie, realizovať podnikateľské vízie a ciele ponúkajúc im miesto na stretnutie, kde môžu bezprostredne a osobne komunikovať, vymieňať si informácie a skúsenosti, porovnávať produkty a ceny, hľadať nové perspektívne kontakty. Navyše, vnímanie tu prebieha vo všetkých rovinách s použitím všetkých zmyslov."
Za plus v prospech výstavníctva možno podľa slov Dušana Kováča spomenúť aj skutočnosť, že viaceré spoločnosti postupne upúšťajú od individuálnych firemných prezentácií a pochopili význam výstavnej prezentácie. "Čoraz väčší význam nadobúda kreativita ako dokáže stánok vyjadriť osobitosť firmy a jej hlavné ciele stručne, jednoznačne, presvedčivo a zaujímavo, ako danú firmu dokáže odlíšiť. Stánok musí spájať formu i obsah. Musí dojímať bez toho, aby pôsobil povýšenecky, pozývať na návštevu bez toho, aby sa vnucoval, pôsobiť vecne, nie však odmietavo a na záver byť pre návštevníka akousi 'šou' platformou, ale bez hurhaja," pripomína L. Švihel význam pochopenia dôležitosti prípravy na výstavu z pohľadu celkovej úspešnosti výstavnej prezentácie. (rbs)