Šéf nemeckého Opla Hans Demant včera vysvetľoval dôvody prepúšťania 12-tisíc ľudí pracujúcich v európskych závodoch General Motors.
FOTO - REUTERS
Najväčší svetový výrobca automobilov General Motors (GM) plánuje v priebehu nasledujúcich dvoch rokov prepustiť v Európe zhruba 12-tisíc ľudí. Európske automobilky Opel, Saab a Vauxhall, patriace do amerického koncernu General Motors (GM), sa už dlhé roky nachádzajú v červených číslach. Centrála GM v Detroite sa medzičasom vzdala pôvodného cieľa: v tomto roku sa v Európe znovu vrátiť k zisku.
Agentúra Reuters citovala hovorcu európskej ústredne GM, podľa ktorého sa v európskych fabrikách zníži počet zamestnancov o približne 12 000. Okrem toho by sa malo odbúrať približne 15 percent všetkých európskych manažérskych postov. Hovorca euroústredne GM zdôraznil, že v súčasnosti nejestvujú plány na zatváranie fabrík v Európe. General Motors chce usporiť v Európe ročne prinajmenej 500 miliónov eur.
Ďalšie podrobnosti úsporného plánu GM poskytol podľa internetového portálu denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung zamestnancom automobilky Opel člen jej predstavenstva Norbert Küppner. Na štvrtkovej celopodnikovej schôdzi vyhlásil, že v hlavnej nemeckej fabrike v Rüsselsheimi sa zníži počet pracovníkov o 5 500, v Bochume o 3 600 a v Kaiserslauterne o 400. Küppner podotkol, že Opel zostane napriek úspornému programu v červených číslach aj v budúcich dvoch rokoch.
Predstaviteľ celopodnikovej Závodnej rady automobilky Opel Klaus Franz počas schôdze zdôraznil, že nedôjde k priamemu prepúšťaniu zamestnancov. Väčšina pracovníkov, ktorých zasiahnu úsporné opatrenia, buď dostanú odstupné a dobrovoľne odídu, alebo budú dočasne "zaparkovaní" v zamestnaneckých spoločnostiach úplne alebo čiastočne financovaných štátom. Okrem toho sa Opel bude usilovať ponúknuť prebytočných pracovníkov dodávateľským firmám.
Webovský denník Spiegel Online informuje, že odborníci sú skeptickí vzhľadom na úsporný program Opla. Podľa profesora univerzity v Bambergu Wolfganga Meiniga chýbajú konkrétne návrhy, ako zatraktívniť značku Opel pre zákazníkov. Okrem toho je program podľa Meiniga iba planým kompromisom na účet sociálneho štátu, chyby a omyly na manažérskej úrovni sa majú prostredníctvom zamestnaneckých spoločností prevalcovať na systémy sociálneho zabezpečenia, do ktorých platí každý nemecký zamestnanec.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov