Killzone
Sony Slovakia
Vynikajúci spôsob ako vniesť do mierumilovných dobráckych pokojných Vianoc trocha vzrušenia. Poctivá FPS akcia, po našom strieľačka z pohľadu prvej osoby, alebo ešte tradičnejšie "doomovka". Futuristická, graficky precízne spracovaná, nápaditá do tej miery, do akej je to v tomto druhu hier možné. Zabíjať, kráčať vpred viac menej lineárne a strieľať, bezpečne, bez následkov, vo virtuálnom priestore hry. Je len málo činností, ktoré plnia podobnú katarznú funkciu. Killzone je vianočný top titul, ktorý poteší predovšetkým vďaka nesmierne sugestívnej atmosfére vojnového ošiaľu blízkej budúcnosti, grafike, ktorá žmýka z Playstation 2 maximum, a vďaka vyladenému ovládaniu.
O stupienok vyššie nad ostatné však túto hru posúva čosi iné.
Za záporákov sú v nej invázne jednotky mocnosti zvanej Helghast, ktorá ikonografiou, ale i "folklórom" pripomína Tretiu ríšu. Nie priamo tú hitlerovskú, tá len slúžila ako hlavný inšpiračný zdroj, skôr jej víziu z paralelnej budúcnosti. Hra nie je určená detským užívateľom.
Grand Thef Auto: San Andreas Take 2/ Cenega
Megalomanská rétorika je videohernému priemyslu vlastnejšia ako čokoľvek iné. Nič sa tak nepreceňuje ako videohry. V pozitívnom i negatívnom slova zmysle. Ak však existuje videohra, ktorá celú túto sféru posunula kamsi ďalej, je to Grand Theft Auto: San Andreas, zatiaľ len pre Playstation 2. Piaty diel série GTA, ktorá sa začala ako virtuálny simulátor pouličného zločinu a skončila kdesi, kde už o hranie v tradičnom (videohernom) slova zmysle vlastne ani nejde. Iste, hra disponuje príbehom - černošský mladík sa vracia do rodného mesta, kde ho čaká slušná gangsterská kariéra ale nepotrebuje ho.
Zmysel GTA: SA je v samotnom hraní, môžete plniť misie a posúvať príbeh vpred, ale rovnako dobre sa zabavíte aj bez toho, obyčajným jazdením, plavením sa, lietaním na dvesto dopravných prostriedkoch, ktoré hra ponúka od bicykla, cez malotraktor a automobily hádam všetkých mysliteľných druhov až ku vznášadlu, vlaku, dopravnému lietadlu a vozíku, čo na letisku vozí batožinu. Samozrejme môžete chodiť peši, ale aj plávať, prípadne skákať s padákom. GTA: SA síce navonok reprezentuje videoherný žáner mestskej akcie, ale nekonečnou hrateľnosťou pripomína paralelný virtuálny priestor, kam sa dá chodiť na výlety. Vedľa komplexnosti GTA: SA ostatné hry pôsobia až žalostne jednoducho. Nie tým, o čom sú, aké sú, či ako sa hrajú, ale tým, čo ponúkajú. Hra nie je určená detským užívateľom.
Red Dead Revolver Take 2/ Cenega
Ak existuje nejaká téma, oblasť, žáner, ku ktorému sa videoherný priemysel správa macošsky, je to western. Koľko existuje westernových videohier? A koľko ich je naozaj kvalitných? Minimum, napriek tomu, že na Divokom západe sa dá robiť toľko úžasných vecí. Strieľať Mexičanov, červenokožcov, farmárov, banditov, hocikoho, vymlátiť saloon, prepadávať dostavníky, jazdiť na koni s vetrom a vlakom o závod, brániť ranč, lynčovať, skalpovať, kradnúť dobytok, jazdiť na ňom, rozdať si to na pravé poludnie s kýmsi, komu tiež visia kolty prekliato nízko, byť desperádom bez bázne a hany, šerifom, ktorý sa na svet díva najradšej cez dno pohára, ochraňovať a milovať ženy padlých mravov. Red Dead Revolver priniesol na Playstation 2 a Xbox nielen väčšinu obsahových westernových klišé, ale vývojárom sa do hry podarilo dostať aj osobitú žánrovú poetiku westernu a atmosféru, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani Sergio Leone.
Hra neprichádza na vianočný trh, vyšla už dávnejšie, ale stojí za to sa k nej vrátiť. V zásade sa síce jedná o obyčajnú strieľačku s arkádovou hrateľnosťou, ale vďaka rozmanitým westernovým prostrediam a nadmieru autenticky pôsobiacim kulisám hranie nikdy neskĺzava do rutiny. Kapitolou samou osebe sú pištoľnícke súboje. Aj keby Red Dead Revolver neposkytoval už vôbec nič, len kvôli nim sa do hry oplatí investovať. Unikátny systém ovládania totiž umožňuje hráčovi naozaj bleskovo tasiť a vypáliť. Stačí trocha cviku a hrdina sa pokojne v okamihu dokáže vysporiadať až s troma drsnými gaunermi.
Ratchet & Clank 3 Sony Slovakia
Kvôli podobným hrám sa videohry stali masovou záležitosťou, séria Ratchet & Clank reinkarnovala na Playstation 2 žáner plošinovky, vytiahla ho z kúta, kde naň sadal prach a vrátila na hráčske výslnie. Zrie s každým ďalším dielom. Trojka je doterajší vrchol. Divoká akčná zábava v príťažlivom grafickom spracovaní, s bizarnou dvojkou charizmaticko-komických hrdinov, strieľajúcich zo žartovných zbraní a poskakujúcich ("polietavajúcich", "pojazdiavajúcich") z planéty na planétu.
Ratchet & Clank v sebe snúbi hernú nápaditosť, rozmanitosť prostredí a oku lahodiacu grafiku plnú žiarivých farieb a svetelných efektov. Rozkoš z čírej videohernej zábavy, to najzmysluplnejšie zabíjanie času. Návrat do zlatých čias, bez sofistikovanej omáčky okolo a nudy maskovanej za akési vyššie videoherné ambície. Pôvab Ratcheta & Clanka spočíva v úplnom ignorovaní realizmu, ktorý sa v tomto priemysle stal akousi absurdnou métou. Môže si ho zahrať ktokoľvek, ovládanie je intuitívne do maximálnej možnej miery a násilie podobné ako v animovaných groteskách, teda nie brutálne, ale smiešne. Na Rachetovi a Clankovi by sa dala simulovať taká tá idyla sviatkov deti si rozbalia darček videohru a spolu s rodičmi sa veselo hrajú. Za nimi žiari stromček, v kozube horí oheň a všetci sú šťastní a veselí ako Vianoce.