Množstvo divadelných, filmových a koncertných produkcií v priebehu októbra a novembra návštevníci nemohli zvládnuť. Dokonca ani prominenti sa nestíhali ukazovať všade. Postupný nárast podujatí bolo cítiť už minulý rok, keď košická kultúrna jeseň priniesla prvé náznaky nezáujmu. Stávalo sa pomerne často, že jedno predstavenie bolo vypredané a druhé, ktoré by za normálnych okolností vypredalo aspoň 90 percent vstupeniek, zívalo prázdnotou. Nepríjemne sa necítili iba účinkujúci, ale aj diváci.
Sponzorské a grantové peniaze, tvrdo naviazané na vopred stanovené termíny, nebrali do úvahy názor tých, ktorí do hľadísk radi chodievajú a radi by toho stihli čo najviac. Abnormálnosť situácie vrcholí v momente, keď sa organizátor prizná, že mu ani neprekáža prázdne divadlo, keďže sponzorsky má účinkujúcich už dávno "vykrytých".
O tom, ktoré akcie prežijú, rozhodne trh. Košice totiž nie sú schopné v krátkom časovom slede absorbovať Visegrádske dni, Týždeň českého filmu, Dni Ostravy, České dni, Festivalový míting európskych divadiel a ďalšie vydarené podujatia. Z organizačných tímov dvoch významných festivalov už však presiakli informácie o tom, že svoje akcie presúvajú na jarné a letné obdobie.
Prečo nie? Veď práve v tomto období Košice doslova umierajú nudou. V západnej Európe počas horúcich letných večerov ožívajú ulice a námestia, kým v metropole východu môžu domáci i turisti obdivovať nanajvýš oznam o letných prázdninách na dverách divadiel. Prvé lastovičky sa už objavili, ostáva veriť, že ich chladná jar nepremôže.
Autor: Ľubomír Lehotský(Autor je publicista a rozhlasový novinár)