Tovar možno cez internet nielen nakúpiť, ale aj zaplatiť. FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Zákazník si prezerá tovar na monitore a pohybom počítačovej myši si vyberá medzi výrobkami. Klikaním zisťuje technické parametre, porovnáva cenu a zobrazuje fotografie. Potom tovar vloží do virtuálneho nákupného košíka a platí elektronicky, zadaním údajov zo svojej karty. Nakupovanie na internete uprednostňuje stále viac ľudí. Podľa internetového servera it.news sú tohtoročné tržby oproti vlaňajšku asi o tretinu vyššie. Hlavnou výhodou nakupovania cez internet je pohodlie. Okrem toho zabraňuje živelnému nakupovaniu, ktoré je bežné v kamenných obchodoch.
Nákupné nálady ľudí sa z roka na rok takmer vôbec nemenia, aj napriek tomu, že dnes možno na internete kúpiť takmer všetko. Niektoré veci, ako šaty, ktoré si treba vyskúšať, alebo veľmi drahé veci, si stále kupujú radšej osobne. V internetových obchodoch sa nakupuje najmä vtedy, ak už zákazník vie, čo chce a potrebuje už len vybrať presný produkt. Ide najmä o knihy, CD a DVD nosiče a spotrebnú elektroniku: videokamery, fotoaparáty, počítače, počítačové hry a softvér.
Prevádzkovatelia nákupných serverov posielajú svojim internetovým zákazníkom tovar poštou na dobierku. K cene tovaru pripočítavajú aj náklady na balné a za doručenie, ktoré seriózni obchodníci na internetových stránkach obvykle uvádzajú. I tak môže tovar vyjsť lacnejšie ako v kamennom obchode.
Od objednávky po doručenie sa čaká niekoľko dní, najviac však zhruba tri týždne. Niektoré obchody ponúkajú rýchle doručenie cez kuriérsku firmu, napríklad UPS, FedExpres či TNT. Vtedy však treba počítať s podstatne vyššou cenou za doručenie.
Väčšina internetových obchodov preferuje platbu v hotovosti, keď kupujúci zaplatí za tovar pri preberaní poštovej dobierky. Niektoré internetové obchody umožňujú aj úhradu bankovým prevodom, napríklad cez mobil (GSM banking), či prostredníctvom VISA karty.
Veľkosť maloobchodného trhu na internete dosahuje podľa odhadov najväčších slovenských internetových obchodníkov niekoľko miliárd korún. Napriek tomu Slovensko ďaleko zaostáva napríklad za európskou jednotkou, Veľkou Britániou. Na ostrovoch sa totiž ročne cez internet predá tovar za vyše šesť miliárd eur, teda vyše 220 miliárd korún.
Záujem o internetové nákupy zatiaľ naráža na nízke rozšírenie internetového pripojenia. V porovnaní s vyspelými Európskymi krajinami internetové stránky pravidelne navštevuje stále málo Slovákov, len pätina, nanajvýš štvrtina. Na nákupy do globálnej siete ich však chodí podstatne menej. Dôvodom je nízka bezpečnosť internetu a množiace sa počítačové vírusy, ktoré zvyšujú obavy zo straty súkromia. Podľa hodnotenia akčného plánu eEurope+ v polovici vlaňajšieho roka cez internet nakupovalo asi len desať percent.
(dc)
Nakupovanie cez internet
Najčastejšie nakupovaný tovar
Knihy, CD-čka, DVD-čka, videokazety, spotrebná elektronika, počítačové hry, počítačové programy, kozmetika.
Dodacia lehota
Tri dni až niekoľko týždňov.
Spôsob doručenia
Poštou (na dobierku), kuriérska služba.
Spôsob platby
Hotovosť, klasický bankový prevod, elektronické bankovníctvo - cez mobil alebo cez internet.
Reklamácie
Štandardná dvojročná záruka.
Najnavštevovanejšie slovenské internetové obchody
Por. Internetový obchod Počet návštev
1. sachy.sk 2021
2. e-Sports.sk 1837
3. NAY Internetdom 1783
4. POHLADNICE.sk 543
5. CD shop [Supermusic.sk] 415
6. martinus.sk - Internetové kníhkupectvo 362
7. 1st PánCena - To je dobré lacnejšie 296
8. IMPERIO Computers s.r.o. 250
9. COBRA TUNING - WWW.TUNING.SK 216
10. exeSHOP 216
11. FOCUS - computer sro 207
12. TPD - Tovar pre domácnosť 200
13. FAnn-parfumerie 159
14. anarchy cd & dvd shop 136
15. ProGamingShop.sk 126
Zdroj: www.naj.sk, údaje sú k 5. decembru 2004
Najznámejšie zahraničné internetové obchody
amazon.com, vltava.cz