Josef Abrhám (doktor) a Zdena Studenková (policajtka) vo filme Stana Štepku a Jiřího Chlumského Konečná stanica. Kameramanom filmu je mladý Tomáš Juríček. "Chcel som, aby bol film pokojný a elegantný. Juríček to pochopil a urobil všetko presne tak, ako som chcel," hovorí Chlumský. "Na Konečnej stanici pracoval veľmi dobrý štáb. Vôbec sa nedá porovnať s tými, čo na Slovensku niekedy boli. Každý si vážil svoju robotu a správal sa ako profesionál," je spokojný Štepka. FOTO - TASR |
Prešli tri roky, kým sa zo scenára Stanislava Štepku Konečná stanica stal hotový film. V piatok otváral Medzinárodný filmový festival Bratislava.
Film bol napísaný podľa divadelnej hry, s ktorou Radošinské naivné divadlo začalo vystupovať už v roku 1997. "O tom, ako sa chodí so scenárom pod pazuchou a pýta sa o peniaze a podporu, by som dnes mohol napísať ešte jednu hru alebo samostatný film," hovorí Štepka.
Kým sa k filmovému projektu Konečnej stanice dostal režisér Jiří Chlumský, scenár existoval v piatich verziách. "V tej poslednej sa už pôvodná divadelná hra ani nedala rozpoznať. Silou-mocou sa v nej hľadala logika a popierala sa tak absurdita radošinského pohľadu na svet. A to bolo veľmi zlé. Samozrejme, najviac sa vydarila tá prvá verzia - bola najčistejšia a najlepšia. Na nej sme potom ešte so Stanom Štepkom poriadne popracovali," hovorí Jiří Chlumský.
V Konečnej stanici majú všetky postavy takmer rovnaké slovo. Keď sa stanú podozrivými z vraždy mladého gitaristu a vypočúva ich polícia, začnú rozprávať svoje príbehy, vysvetľujú svoje vzťahy a zdôverujú sa so svojimi predstavami a snami. Vo filme ich hrajú Zdena Studenková, Josef Abrhám, Stanislav Štepka, Anna Šišková, Josef Somr, Marián Geišberg, Diana Mórová, Ľubo Paulovič, Csongor Kassai, Eva Kerekešová, Katarína Kolníková, Peter Mankovecký a Milan Lasica.
"Postavy obsadzoval režisér veľmi starostlivo. Vyberal na dvoch castingoch a niekoľko mesiacov doťahoval detaily," hovorí spokojný Štepka. "Všetci herci verne slúžili myšlienke, dokonca vôbec neprekážalo, že Abrhám a Somr hovorili s miernym českým prízvukom. Niektorí ľudia mi po premiére vraveli, že im chýbalo radošinské nárečie, ale to je vec názoru."
Pri prepise hry do filmovej podoby sa Štepka vzdal bujarého humoru, typického pre jeho divadlo. Musel ustúpiť presnejšej kresbe postáv a ich príbehov. Chlumský využil, že pri filme možno pracovať aj s detailmi scén, že nebol limitovaný kulisami, mohol vyjsť do exteriérov a nemusel všetko slovne opisovať. "Najťažšie bolo udržať postavy stále v tej istej polohe. Pamätať si, aká bolo naposledy. Nakrúcali sme totiž na preskačku, herci mávali medzi jednotlivými scénami aj dva týždne pauzu," vysvetľuje Chlumský.
V čase, keď sa film začal písať, Štepka počítal s tým, že hudbu skomponuje dnes už nebohý Ján Melkovič. "Mal dostať aj postavu bezdomovca Timura, ktorého hrá teraz Marián Geišberg. No potom už ochorel. Do hudby sa preto pustil Peter Mankovecký a zahral si aj tú nevďačnú úlohu gitaristu. Jeho muzika sa mi veľmi páči, má šmrnc."
Konečnú stanicu sa podarilo nakrútiť za 20 miliónov. Desiatimi prispela Slovenská televízia, milión prišiel z fondu Pro Slovakia. Pôvodnou predstavou tvorcov bolo, že Konečná stanica bude film. Keď sa zháňanie peňazí začalo komplikovať, počítalo sa s televíznym filmom. Televíznu verziu videli diváci na bratislavskom festivale. V novembri ministerstvo kultúry prisúdilo projektu ešte 1,5 milióna korún na postprodukciu. Producenti sa preto teraz chystajú dielo technicky upravovať na filmovú verziu pre kiná, potrebujú však ešte ďalších 1,5 milióna korún - pôvodne mali od ministerstva prisľúbené aj tie, nakoniec ich však získal iný projekt.
Premiéra v kinách je naplánovaná na marec 2005, koncom budúceho roka by film mala odvysielať STV.
Štepka dúfa, že Konečná stanica znovu vyvolá dôveru ľudí chodiť na slovenské filmy do kín. "Od začiatku bolo jasné, že nejdeme robiť žiadnu avantgardu, niečo, čo by malo otriasť kinematografiou. Chceli sme len pohnúť divákmi a prilákať ich do kín."