
Tempo rastu priemyselnej produkcie
„Najviac prekvapila výroba dopravných prostriedkov, ktorá po sezónnom očistení oproti septembru klesla až o 20 percent,“ reagoval hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth. Ako dodáva analytik Tatra Banky Róbert Préga, v dôsledku prechodného zníženia výroby bol výpadok v automobilke Volkswagen najvyšší od septembra 1999. Výroba automobilov ako pilier priemyselnej produkcie by sa mala opäť dostať do tempa v budúcom roku. To by malo priemyselný index znova narovnať.
„Odhady na budúci rok sú nádejné, výroba vozidiel by sa mala vo VW zvýšiť až o 70-tisíc kusov,“ uviedol analytik ČSOB Marek Gábriš. Postupný nábeh výroby nových modelov VW umožní výrazný rast odvetvia výroby dopravných prostriedkov aj napriek negatívnemu vývoju zahraničného dopytu.
Príliš priaznivé vyhliady v budúcich mesiacoch však nemá ďalšie kľúčové odvetvie - výroba kovov. Je to dané ohlásenými decembrovými odstávkami v U.S. Steel Košice, ako i celkovou krízou oceliarstva spojenou s ochranárskymi opatreniami krajín EÚ a Spojených štátov. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu Štatistického úradu SR, podľa ktorého očakáva výroba kovov v najbližších troch mesiacoch najvýraznejší pokles zo všetkých sledovaných odvetví.
Priaznivé efekty rastúcich investícií tak budú brzdené nízkym rastom na našich hlavných exportných trhoch.
„Očakávame, že po slabých výsledkoch v novembri a decembri dôjde od začiatku budúceho roka k opätovnému zrýchleniu rastu, čo sa prejaví najmä v druhom polroku,“ uviedol Préga.
Zároveň upozorňuje na fakt, že nízky rast slovenského priemyslu vyznieva stále relatívne pozitívne v porovnaní s vývojom v okolitých krajinách. Rast priemyselnej produkcie v septembri dosiahol napríklad v Česku 1,1 percenta, Poľsku len 0,6 percenta a v Maďarsku produkcia dokonca klesla o 3,7 percenta.
TOMÁŠ KURTANSKÝ